|
Rozmowy ogólne na temat RPG Podziel się swoimi uwagami na temat różnych systemów RPG. Opowiedz jakie są Twoje ulubione systemy, a które według Ciebie zasługują na miano najgorszych. Albo po prostu luźno porozmawiaj na tematy powiązane z RPG. |
Zobacz wyniki ankiety: Jaki system jest Twoim zdaniem najlepszy? | |||
Postapokalipsa (napisz koniecznie w poście) | 1 | 14.29% | |
Fantasy (napisz koniecznie w poście) | 4 | 57.14% | |
Science-Fiction (napisz koniecznie w poście) | 2 | 28.57% | |
Inne (napisz koniecznie w poście) | 0 | 0% | |
Głosujących: 7. Nie możesz głosować w tej sondzie |
| Narzędzia wątku | Wygląd |
13-03-2013, 10:44 | #1 |
Reputacja: 1 | Świeża krew - doradźcie! Witam wszystkich! Właśnie rozpoczynam przygodę z papierowymi grami RPG i chciałbym wziąć kilka porad od graczy papierówek. Jeśli grasz dłużej w RPG, wtedy powiedz mi proszę jaki system jest Twoim zdaniem najlepszy? Jestem w tym temacie świeży, a chciałbym w coś zagrać z moimi znajomymi. Planujemy zakupić jakiś system, ale nie wiemy jaki. Możesz nam podpowiedzieć w co się najfajniej gra Twoim zdaniem? Naczytaliśmy się masę rzeczy o światach mroku (wampiry, wilkołaki), cyperpunkach, fantasy (elfy, krasnoludy). Każdy system oferuje coś ciekawego, ale kurcze... ciężko nam wybrać coś. Napisz proszę jaki system jest Twoim zdaniem najlepszy. Chrzań opinie innych, pisz to co myślisz! Będę wdzięczny za szczere wypowiedzi - na ich podstawie wybiorę z moimi znajomymi system do gry. Ostatnio edytowane przez inwigil : 13-03-2013 o 10:58. |
13-03-2013, 11:52 | #2 |
Reputacja: 1 | Właściwie albo źle sformułowałeś pytanie, albo sondę (przychylam się ku pierwszej opcji, wnioskując z treści posta). Wydaje mi się, że pytasz o najfajniejszy setting (świat gry), a nie system (mechanika gry). Większość systemów ma przypisane sobie podstawowe settingi, stąd jest to częsta pomyłka. Ale wróćmy do samego pytania: Moja propozycja - Warhammer (WFRP 2.ED. - 1. Już raczej nie znajdziecie, 3. nie znam ). System prosty , wszystko co potrzebne żeby zagrać w jednym podręczniku, kości nie trzeba wiele, świat z jednej strony dość klasyczne fantasy, ale odpowiednio przyprawione. Jedyna wada taka, że jeśli szukacie heroizmu jak z gier komputerowych, to nie tutaj. Na koniec zaś przyjdzie mi polecić wam coś, czego w istocie nie cierpię, ale może się sprawdzić w tym przypadku - Savage Worlds. Nie będę się rozpisywał dlaczego nie podoba mi się ten system, bo mija się to z celem... Interesujące nas cechy to: - banalna wręcz prostota - wynikająca z niej i promowana przez autorów wysoka modyfikowalność i możliwości przystosowania systemu - wynikiem czego istnieje nieskończoność + 1 settingów do SW - niska cena - budowa modułowa Wygląda to tak, że podstawkę do SW można dostać za jakieś 20 zeta(?), jednak jeśli nie chce się prawie wszystkiego tworzyć samemu, to trzeba dokupić do tego jakiś setting. W komplecie wychodziło ze 45 zeta, z jednym settingiem - oficjalnym, wydanym po polsku. Wyszło już tego kilka w Polsce, pełne spektrum od s-f, przez cyberpunk, noir chyba, superbohaterów i po klasyczne fantasy. Jak się nie ma kłopotów z angielskim, oferta zwiększa się niesamowicie - wymień dowolny ze sławniejszych światów filmów, książek, komiksów czy czego tam jeszcze - to tam będzie (lub coś bardzo podobnego), i jeszcze tysiąc o których nawet nie pomyślałes. Do tego da się posiadając podstawowy podręcznik grać w nieskończone światy i dodatki tworzone przez fanów systemu i z tego tytułu przeważnie darmowe - wystarczy dostęp do neta i wszystko twoje. Niech przykładem do jakich granic to sięga, będzie setting do grania kucykami z MLP. Jest dział na forum dot. SW, a tam temat "materiały i dodatki" bodaj. Zobacz sobie, przyzwoite źródło wiedzy. Jak będziesz chciał wiedzieć coś więcej, to zgłoś się do JPcannon'a, ja się więcej o SW wyrażać nie będę.
__________________ Cogito ergo argh...! |
13-03-2013, 12:23 | #3 |
Reputacja: 1 | Kolega wyżej słusznie prawi. Podkreślę jeszcze, rzecz nie w tym, jaki system jest najlepszy (na to nie ma odpowiedzi; jakie kryteria miałyby o tym decydować?!), ale jakie klimaty was najbardziej kręcą - tu nawiązuję do pytania z sondy, którą zaproponowałeś. Tyle że tego nikt nie wie lepiej od was samych. Jak już coś postanowicie, to dopiero wówczas warto zadać pytanie, jaki system (mechanika + świat/realia) najlepiej wspiera preferowaną przez was konwencję. Oprócz wyboru spośród opcji zaproponowanych w sondzie (to w dużej mierze zadecyduje o świecie), warto zastanowić się nad takimi rzeczami, jak: - postacie graczy mają być kimś wyjątkowym, czy zwykłymi szarakami? - walki epickie, czy boleśnie realistyczne? - a może gdzieś pośrodku? Odpowiedzi na tego typu pytania zadecydują o mechanice. Warto zauważyć, że mechaniki i świata nie trzeba traktować, jako czegoś nierozłącznego. Możecie wziąć dowolny świat i połączyć z dowolną mechaniką. Oczywiście w takim przypadku często trzeba mechanikę trochę dostosować do danych realiów. Jeśli zdecydujecie się na taki ruch, to rzeczywiście SW wspomniane przez przedmówcę wydaje się być dobrym wyborem. Jest jednak wiele innych uniwersalnych mechanik.
__________________ Jedyna potrzebna moc to ta, która pozwala powstać po upadku. |
15-03-2013, 14:53 | #4 |
Reputacja: 1 | Osobiście poleciłbym Warmłotka, dlaczego? Bo jednak jest to najprostszy system, dark fantasty. Bez problemu można przejść z niego w kierunku cp2020 czy świata mroku jak i high-fantasty Ale to takie moje zdanie w sumie Z plusów należy nadmienić, że nie ma munchkinostwa tam, nie ma jako-takich przepaków i łatwo zrobić sesję dla naukowców, wojowników z magami, którzy zarzynają gobliny... Albo i jakieś śledztwa itp. Gdy się znudzi, można przejść dalej i poszukać kolejnych systemów jak Świat Mroku własnie czy DeDeki czy inny Shadowrun A i odradzałbym mechaniki robione przez entuzjastów. Z doświadczenia wiem, że pomysłowość graczy nie zna granic, a czasem trzeba kombinować "na co właściwie rzucać"...a doświadczenie może wtedy pomóc Tyle ode mnie
__________________ Do szczęścia potrzebuję tylko dwóch rzeczy. Władzy nad światem i jakiejś przekąski. |
15-03-2013, 16:12 | #5 |
Reputacja: 1 | DnD jest proste i stosunkowo uniwersalne. Myślę, że niezłe na początek. |
15-03-2013, 17:35 | #6 |
Reputacja: 1 | Od złej strony się za te pytania zabrałeś. Powinieneś sam wiedzieć jakie klimaty Ci się najbardziej podobają (SF, fantasy, horror, postapo i inne). Potem określ konwencję! SF może być radosną space operą albo twardym, realistycznym erpegiem. W fantasy może być heroicznie, gdzie opaleni barbarzyńcy odgławiają bestie ratując panny od dziewictwa ale też ponurą opowieścią gdzie gracze nie wybijają się wiele z tłumu. I tak dalej... Do każdej z tych kombinacji jest obecnie coś na rynku |
15-03-2013, 21:05 | #7 |
Reputacja: 1 | Ze względu na prostotę mechaniczną, duże spektrum profesji, a także sporo dodatków, proponuję wybrać Warhammer edycja II. Polecam też Neuroshimę ze względu na fajne przedstawienie świata postapo, taniość i sporą liczbę dodatków, ale niestety mechanika pewne mankamenty.
__________________ "Kto się wcześniej z łóżka zbiera, ten wcześnie umiera" - Mag Rincewind W orginale -"Early to rise, early to bed, makes a man healthy, wealthy and dead." Torchbearer dla opornych. Ostatnia edycja 29.05.2017. |
15-03-2013, 22:26 | #8 |
Reputacja: 1 | Opowiedz nam o sobie, a powiemy Ci co może Ci się spodobać. Każdy ma inne zainteresowania i inne wizje tego co jest dobre i co jest najlepsze, a ogrom możliwości wewnątrz setting'owych jak słusznie zauważył Indoctrine jest na tyle bogaty, że można znaleźć wszystko, dosłownie.
__________________ Rozmowy przy kawie są mhroczne... dlatego niektórzy rozjaśniają je mlekiem! |
24-03-2013, 15:27 | #9 |
Reputacja: 1 | Dziękuję wam bardzo za porady, po dłuższej rozmowie ze znajomymi doszliśmy do wniosku, że chcemy spróbować czegoś z science-fiction - coś w klimacie kolonizacji planet, czy podróży międzyplanetarnych (czyli temat ludzkości w przyszłości). Co możecie polecić z takiego rodzaju systemów? |
24-03-2013, 16:07 | #10 |
Reputacja: 1 | Może Traveller, czyli klasyk sf. Co prawda nie wyszedł nigdy po polsku i to może być ewentualnie problem. Jest to jednak bardzo prosty system jeżeli chodzi o mechanikę i z losowym tworzeniem postaci, co niektórym może przypaść do gustu. Moim zdaniem duży plus, jak się zaczyna zabawę z rpg. Nie trzeba kombinować z historią postaci i silić się na oryginalność, bo kilka rzutów k6 i mamy określone ramy historii postaci. System też promuję grę drużynową i wspiera ją. Podstawowy podręcznik nie ma określonego dokładnie świata, co znowu może się jednym spodobać, a innych zniechęcić. Moim zdaniem to plus, gdyż można kreować świat całkowicie dowolnie. Istnieją jednak nakładki, które opisują różne światy i można z nich ewentualnie skorzystać. Po polsku wyszła nie dawno "Głębia Przestrzeni", ale system jest mi nieznany, więc tylko daje sygnał, że coś takiego istnieje i można się z tym też zapoznać.
__________________ "Shake hands, we shall never be friends, all’s over" A. E. Housman |