|
Rozmowy ogólne na temat RPG Podziel się swoimi uwagami na temat różnych systemów RPG. Opowiedz jakie są Twoje ulubione systemy, a które według Ciebie zasługują na miano najgorszych. Albo po prostu luźno porozmawiaj na tematy powiązane z RPG. |
| Narzędzia wątku | Wygląd |
16-11-2014, 12:59 | #11 | |
Reputacja: 1 | Cytat:
Czy poruszanie tematu gwałtu, morderstwa etc jest moralne? Tak, o ile MG jest dorosły i potrafi opisać to wydarzenie w sposób dorosły i realistyczny. Czy zgadza się to z kręgosłupem moralnym graczy? Niekoniecznie i na pewno nie u każdego. Nie mniej, grając w dobrą, nie wyidealizowaną sesję, mamy szansę rozwoju, a niektóre systemy są bardziej podatne na tego typu zabiegi od strony MG, a nawet i graczy. W sesji Modern d20, zapewne takie wydarzenie będzie fabularnie napiętnowane, ale czy podobna sytuacja będzie miała miejsce w np. Neuroshimie, lub Warhamerze w szczególności w czasie wojny, lub innym skrajnym przypadku? Wszystko zależy od systemu i od koncepcji bohatera. Czy jestem zwolennikiem stawiania graczy w drastycznych sytuacjach? Tak i nie. Tak, ponieważ RPG to rozrywka i... nauka. Nie, ponieważ wiem, że nie każdemu to pasuje. Bezpiecznym rozwiązaniem dla Mistrzów jest uprzednie ostrzeżenie graczy w rekrutacji, że sesjia będzie zawierać tematy dorosłe. Tagi takie jak Realizm, Brutalna, +18, +21, są jak najbardziej na miejscu. Gracze dostają ostrzeżenie zawczasu, a MG swoją dozę immunitetu. Jak by nie patrzeć w procesie rekrutacyjnym dał ostrzeżenie, a gracze aplikując do sesji zgodzili się na popisanie swego rodzaju cyrografu. Na zakończenie powiem: Nie bójcie się poruszać tematów dorosłych i sprzecznych moralnie. Koniec końców wyjdziecie bogatsi o doświadczenia i szczęśliwie o metody zapobiegania tym wydarzeniom w rzeczywistym życiu, lub sposoby na ich uniknięcie gdyby już miały się wydarzyć. Oczywiście, wymaga to odpowiedniej dozy dorosłości i pomyślunku, ale to nie powinno być problemem. Jakby nie patrzeć jesteśmy w końcu dorośli... i nie mam tu na myśli wieku, bo jak wiemy wiek nie gwarantuje dorosłości, a moje doświadczenie wskazuje, że zdecydowana większość graczy i mistrzów jest statystycznie (moje własne obliczenia, cyferek nie pamiętam) doroślejsza emocjonalnie, niż porównywalna grupa wiekowa zwykłych, przeciętnych obywateli.
__________________ Rozmowy przy kawie są mhroczne... dlatego niektórzy rozjaśniają je mlekiem! Ostatnio edytowane przez Dhratlach : 16-11-2014 o 13:09. | |