Spis Stron RPG Regulamin Wieści POMOC Kalendarz
Wróć   lastinn > RPG - ogólnie > Rozmowy ogólne na temat RPG
Zarejestruj się Użytkownicy

Rozmowy ogólne na temat RPG Podziel się swoimi uwagami na temat różnych systemów RPG. Opowiedz jakie są Twoje ulubione systemy, a które według Ciebie zasługują na miano najgorszych. Albo po prostu luźno porozmawiaj na tematy powiązane z RPG.


Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 28-02-2015, 16:49   #1
 
Aramin's Avatar
 
Reputacja: 169 Aramin ma w sobie cośAramin ma w sobie cośAramin ma w sobie cośAramin ma w sobie cośAramin ma w sobie cośAramin ma w sobie cośAramin ma w sobie cośAramin ma w sobie cośAramin ma w sobie cośAramin ma w sobie cośAramin ma w sobie coś
Jak wyrzeźbić opis świata?

Gram sobie jako MG i gracz z moimi znajomymi od kilku lat. Na mojej sesji było około 26 spotkań, gracze domagają się opisu świata, ja obiecywałem im go od dawna.
Z trudem się zabrałem i coś tam tworzę miesząc własne pomysły z Faerunem.
Ale mam takie pytanie:

Jaki powinien być OŚ żeby zadowolić graczy i nie przesadzić? Obawiam się, że sposób w jaki ja go opisuję (kilka organizacji, państw i powiązań więcej niż kilka) to wszystko będzie za długie. Zrobić go od ogółu do ogółu nie wgłębiając się w niuanse poszczególnych regionów tylko sygnalizując graczom np. "Kraina pseudoarabska". ?

Jak wy tworzycie swoje światy?
 
Aramin jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 28-02-2015, 18:33   #2
 
archiwumX's Avatar
 
Reputacja: 2914 archiwumX ma wspaniałą reputacjęarchiwumX ma wspaniałą reputacjęarchiwumX ma wspaniałą reputacjęarchiwumX ma wspaniałą reputacjęarchiwumX ma wspaniałą reputacjęarchiwumX ma wspaniałą reputacjęarchiwumX ma wspaniałą reputacjęarchiwumX ma wspaniałą reputacjęarchiwumX ma wspaniałą reputacjęarchiwumX ma wspaniałą reputacjęarchiwumX ma wspaniałą reputację
Opis świata?

Wg. mnie najlepiej to ograniczyć się do wiedzy postaci i ją pogłębić. Gdybym sobie mógł pozwolić to to bym wysunął naprawdę daleko posunięte żądania. Chciałbym dosłownie serii obszernych i dogłębnych broszur (PS. w systemach cyberpunka zażyczyłbym sobie raczej całej witryny www) o terenach, na których żyje mój BG i całego systemu społecznego-polityczno-gospodarczego-i co tam jeszcze, który na nich panuje. Nie pomijajmy jeszcze znaczących postaci i znajomych BG.

Pewnie, wyszłaby z tego mała księga, więc podkulam ogon i się wycofuje rakiem z dyskusji.
 
__________________
Szukam tajemnic i sekretów.

Ostatnio edytowane przez archiwumX : 28-02-2015 o 18:38.
archiwumX jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 28-02-2015, 19:27   #3
 
Campo Viejo's Avatar
 
Reputacja: 5421 Campo Viejo ma wspaniałą reputacjęCampo Viejo ma wspaniałą reputacjęCampo Viejo ma wspaniałą reputacjęCampo Viejo ma wspaniałą reputacjęCampo Viejo ma wspaniałą reputacjęCampo Viejo ma wspaniałą reputacjęCampo Viejo ma wspaniałą reputacjęCampo Viejo ma wspaniałą reputacjęCampo Viejo ma wspaniałą reputacjęCampo Viejo ma wspaniałą reputacjęCampo Viejo ma wspaniałą reputację
Tak, wiedzieć trzeba czyja to ma być rzeźba. Gracze chcą wiedzieć o cudzoziemskich krainach, bo dopuszczasz grywalne pochodzenie z zagranicy, czy postacie w grze mają dostęp do tej wiedzy? Tak jak napisał archiwumX, co innego tworzyć sobie postać, a co innego rzeźbić w kampanii wizję świata w oczach postaci. Na pewno podawałbym szczegóły i mniej mącił mitami, legendami, stereotypami dla tych graczy, których postacie powinny wiedzieć więcej obiektywnej prawdy, czy to z powodu pochodzenia, wykształcenia czy dotychczasowego doświadczenia podróżniczego. A jeżeli gracze pytają ogólnie "Jakie są tamte nieodkryte/niezbadane/niepoznane krainy zamorskie?", to bym powiedział ogólnie, że "To krainy za morzem czekające na odkrycie/zbadanie/poznanie". Stopniowe rzeźbienie w grze przygodami, wątkami tych krain, może być ciekawszą formą, bardziej kreatywnym procesem poznania, niż zerwanie prześcieradła z gotowej rzeźby. Skoro to autorskie światy i jeżeli nie masz ich dopracowanych, przemyślanych dokładnie, to gracze mogą stwierdzić, że to kiepska sztuka, jeśli dopatrzą się wiecej dziur niż sera.


Cytat:
Jak wy tworzycie swoje światy?
Zatem odpowiedz sobie na pytanie, czy chcesz tworzyć nowe światy na potrzeby graczy/postaci, czy przedstawiać gotowe światy na ich potrzeby.
 
__________________
"Lust for Life" Iggy Pop
'S'all good, man Jimmy McGill

Ostatnio edytowane przez Campo Viejo : 28-02-2015 o 19:36.
Campo Viejo jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 01-03-2015, 19:04   #4
 
Molkar's Avatar
 
Reputacja: 1220 Molkar ma z czego być dumnyMolkar ma z czego być dumnyMolkar ma z czego być dumnyMolkar ma z czego być dumnyMolkar ma z czego być dumnyMolkar ma z czego być dumnyMolkar ma z czego być dumnyMolkar ma z czego być dumnyMolkar ma z czego być dumnyMolkar ma z czego być dumnyMolkar ma z czego być dumny
Cóż ja i moi znajomi nie spotkaliśmy się aż z takim problemem, od zawsze używało się gotowego już świata, na początek to był FR z drobnymi zmianami na potrzeby sesji. Obecnie jako, że ładnie pasuje do sesji w klimatach fantasy jedziemy na opisie świata z Kryształów Czasu, jakoś Orkus przypadł nam do gustu samą mapą i terenami

Co do tworzenia własnych to ogranicz z informacjami do tego co jak już ktoś powiedział wiedzą gracze. Gracz nie ma żadnej wiedzy w umiejętnościach daj tylko ogólną informację o stolicy państwa a którym żyje i okolice urodzenia. W ten sposób będziesz mógł sobie spokojnie dawkować przekazywaną im wiedzę / tworzyć na bieżąco podczas sesji i ewentualnie to zapisywać
 
__________________
„Dlaczego ocaleni pozostają bezimienni – jakby ciążyła na nich klątwa – a poległych otacza się czcią? Dlaczego czepiamy się tego, co utraciliśmy, ignorując to, co udało nam się zachować?”
Steven Erikson, „Bramy Domu Umarłych”, s. 427
Molkar jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 09-03-2015, 08:19   #5
 
Clutterbane's Avatar
 
Reputacja: 3691 Clutterbane ma wspaniałą reputacjęClutterbane ma wspaniałą reputacjęClutterbane ma wspaniałą reputacjęClutterbane ma wspaniałą reputacjęClutterbane ma wspaniałą reputacjęClutterbane ma wspaniałą reputacjęClutterbane ma wspaniałą reputacjęClutterbane ma wspaniałą reputacjęClutterbane ma wspaniałą reputacjęClutterbane ma wspaniałą reputacjęClutterbane ma wspaniałą reputację
Cytat:
Jak wy tworzycie swoje światy?
Pięćset słów na opis całego settingu, a jeśli poszczególne elementy (organizacja, kraina geograficzna) wymagają opisu, to nie więcej niż 2-3 zdania na każdy element. Takie ograniczenie samo w sobie odpowiada na resztę pytań "how to". Przykładem takiego podejścia jest chociażby świetne Points of Light.

Z zbyt dużą ilością szczegółów jest ten problem, że zwykle robi się kupę niepotrzebnej roboty (o wiele więcej niż jest potrzebne do gry) i że zwykle samemu się tego wszystkiego nie pamięta.
 

Ostatnio edytowane przez Clutterbane : 09-03-2015 o 08:22.
Clutterbane jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 10-03-2015, 11:40   #6
 
ObywatelGranit's Avatar
 
Reputacja: 327 ObywatelGranit jest jak klejnot wśród skałObywatelGranit jest jak klejnot wśród skałObywatelGranit jest jak klejnot wśród skałObywatelGranit jest jak klejnot wśród skałObywatelGranit jest jak klejnot wśród skałObywatelGranit jest jak klejnot wśród skałObywatelGranit jest jak klejnot wśród skałObywatelGranit jest jak klejnot wśród skałObywatelGranit jest jak klejnot wśród skałObywatelGranit jest jak klejnot wśród skałObywatelGranit jest jak klejnot wśród skał
Cytat:
Jak wy tworzycie swoje światy?
Może nie będzie to wpis o tworzeniu całego settingu, ale jak najbardziej wpisuje się w aspekt RPG jakim jest światotworzenie.

Mój proces twórczy wygląda tak:

1. Na mapie Faerunu znalazłem placek ziemi z małą ilością kropek, kresek, napisów - pustą przestrzeń, z solidnym tłem jakim są ZK.
2. Sporządziłem mapę fizyczną - rzeki, wzgórza, lasy, równiny, jeziora etc. Mapa to święta pramatka światotworzenia. Bez niej nawet nie zaczynam.
3. Wymyśliłem historię regionu - konieczne historię, którą będzie oddziaływać na teraźniejszość. Inna nie ma sensu.
4. Wymyśliłem gospodarkę regionu - absolutnie konieczne, jeżeli chcemy, żeby świat miał logiczne fundamenty.
5. Wymyśliłem politykę regionu - jw.
6. Regionalne problemy - to jest bardzo ważny czynnik. Region bez kłopotów jest: a) mało realistyczny, b) miałki dla poszukiwaczy przygód, c) nudny w tworzeniu.
7. Wymyśliłem lokacje i ich charakterystykę - ważne, żeby w w lokacjach (miastach, wsiach, lasach, ruinach) w miarę możliwości przejawiały się aspekty od 3-6.
8. We wszystko wrzuciłem organizację - jedna, góra dwie. W większej ilości tracą charakterystyczny smaczek tajemnicy.
9. Wymyśliłem kluczowych BN-ów (a i paru niekluczowych też)
10. Wątek fabularny - dla mnie idealny wątek fabularny musi być powiązany z możliwie wieloma aspektami miejsca akcji. Im bardziej zakorzeniony w specyfice regionu tym lepszy.
11. Lokalne legendy - dodająca sporo smaku przyprawa, szczególnie gdy wiąże się z fabułą kampanii.

Moje rozpiski światów są bardzo rozbudowane, ale zawsze pisane słowami-kluczami. Gdy opisuje np. gospodarkę to wygląda to tak:
- silne rolnictwo (gaje brzoskwniowe, winnice, oliwki),
- stabilna sytuacja ekonomiczna,
- duże obciążenia na rzecz lokalnego feudała.

Im więcej tekstu, tym mniejsza wartość użytkowa notatek. Hasła, odnośniki, myślniki, królują. Gdy opisuję fabułę, robię plan wydarzeń - taki, o jakim uczono mnie w podstawówce - bezokoliczniki zdań, numerowany.
 

Ostatnio edytowane przez ObywatelGranit : 10-03-2015 o 11:45.
ObywatelGranit jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 10-03-2015, 14:52   #7
 
Clutterbane's Avatar
 
Reputacja: 3691 Clutterbane ma wspaniałą reputacjęClutterbane ma wspaniałą reputacjęClutterbane ma wspaniałą reputacjęClutterbane ma wspaniałą reputacjęClutterbane ma wspaniałą reputacjęClutterbane ma wspaniałą reputacjęClutterbane ma wspaniałą reputacjęClutterbane ma wspaniałą reputacjęClutterbane ma wspaniałą reputacjęClutterbane ma wspaniałą reputacjęClutterbane ma wspaniałą reputację
Wrzucając link do Points of Light, przypomniałem sobie o bardzo dobrym artykule tego samego autora, co prawda na temat piaskownic, ale może się przydać.
 
Clutterbane jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 11-03-2015, 02:02   #8
 
archiwumX's Avatar
 
Reputacja: 2914 archiwumX ma wspaniałą reputacjęarchiwumX ma wspaniałą reputacjęarchiwumX ma wspaniałą reputacjęarchiwumX ma wspaniałą reputacjęarchiwumX ma wspaniałą reputacjęarchiwumX ma wspaniałą reputacjęarchiwumX ma wspaniałą reputacjęarchiwumX ma wspaniałą reputacjęarchiwumX ma wspaniałą reputacjęarchiwumX ma wspaniałą reputacjęarchiwumX ma wspaniałą reputację
@Obywatel
Rozumiem, że twój proces jest nakierowany na w miarę rozbudowaną kampanię możliwe, że sandboxową (bez takiego założenia przydatność paru punktów staje się dyskusyjna). Mam tylko kilka uwag:
Ad. 8) Max 2 organizacje? Wykluczając jakieś zadupia to jest realistyczne. A dla graczy polityka prowadzona w takim układzie jest nudna (jeśli kampania miałaby się przedłużyć to i Moriarty okaże się flakami na oleju).

Dodałbym punkt: 12) Możliwe farmazony, w które mogą uwierzyć BG - na skutek schorzeń psychicznych, krytycznych porażkach przy pozyskiwaniu i badaniu informacji

Cytat:
Napisał ObywatelGranit Zobacz post
Moje rozpiski światów są bardzo rozbudowane, ale zawsze pisane słowami-kluczami. Gdy opisuje np. gospodarkę to wygląda to tak:
- silne rolnictwo (gaje brzoskwniowe, winnice, oliwki),
- stabilna sytuacja ekonomiczna,
- duże obciążenia na rzecz lokalnego feudała.
Takie wypunktowanie wyglądałoby ciekawiej, gdy je okrasić szczyptą statystyk np:
- silne rolnictwo (gaje brzoskwniowe, winnice, oliwki)
Rolnictwo wytwarza 80% miejscowego PKB (oczywiście w tym settingu trzeba ubrać to w inne słowa)
- duże obciążenia na rzecz lokalnego feudała
wielkość pańszczyzny wynosi 40% zbiorów

Cytat:
Napisał ObywatelGranit Zobacz post
Im więcej tekstu, tym mniejsza wartość użytkowa notatek. Hasła, odnośniki, myślniki, królują. Gdy opisuję fabułę, robię plan wydarzeń - taki, o jakim uczono mnie w podstawówce - bezokoliczniki zdań, numerowany.
Z ciekawości zapytam czy próbowałeś przy tym stosować jakieś mapy myśli albo jakieś inne alternatywne sposoby notowania?
 
__________________
Szukam tajemnic i sekretów.
archiwumX jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 11-03-2015, 09:37   #9
 
ObywatelGranit's Avatar
 
Reputacja: 327 ObywatelGranit jest jak klejnot wśród skałObywatelGranit jest jak klejnot wśród skałObywatelGranit jest jak klejnot wśród skałObywatelGranit jest jak klejnot wśród skałObywatelGranit jest jak klejnot wśród skałObywatelGranit jest jak klejnot wśród skałObywatelGranit jest jak klejnot wśród skałObywatelGranit jest jak klejnot wśród skałObywatelGranit jest jak klejnot wśród skałObywatelGranit jest jak klejnot wśród skałObywatelGranit jest jak klejnot wśród skał
@archwiumX

Z założenia planuję scenariusze na kilkanaście 5-godzinnych sesji - tak ok. 15, które w świecie gry trwają kilkadziesiąt dni (2 może 3 miechy), więc można to nazwać kampanią.

Scenariusz opiera się na głównym wątku fabularnym, jednak lubię swobodną eksplorację (w stylu sandboxa) i dlatego rozbudowuję liczne elementy poboczne. Zresztą tworzenie takich luźnych zahaczek daje mi wielką frajdę.

Moi gracze widząc wiele organizacji nie zainteresowaliby się żadną z nich. Za to dwie, najlepiej konkurencyjne, o silnej pozycji, już przyciągają ich uwagą. Nie wiem dlaczego, ale poparte jest to moimi doświadczeniami. Może dlatego, że w przypadku wszelkiego rodzaju zrzeszeń interesuje ich tylko stojąca za nimi siła? Nie wiem.

Cytat:
Takie wypunktowanie wyglądałoby ciekawiej, gdy je okrasić szczyptą statystyk np:
Liczbowo wyrażam zazwyczaj tylko liczbę mieszkańców danej miejscowości.
 
ObywatelGranit jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 25-03-2015, 13:24   #10
 
archiwumX's Avatar
 
Reputacja: 2914 archiwumX ma wspaniałą reputacjęarchiwumX ma wspaniałą reputacjęarchiwumX ma wspaniałą reputacjęarchiwumX ma wspaniałą reputacjęarchiwumX ma wspaniałą reputacjęarchiwumX ma wspaniałą reputacjęarchiwumX ma wspaniałą reputacjęarchiwumX ma wspaniałą reputacjęarchiwumX ma wspaniałą reputacjęarchiwumX ma wspaniałą reputacjęarchiwumX ma wspaniałą reputację
Poczytując różne systemy zauważyłem, że w systemach postapo i epickich (magic i/lub xxxpunk), że potężne postacie (w drodze przypadku mogą go posiadać kupcy, pociotki itp.) mają w swoim ekwipunku i ew. bagażu przedmioty, które mają potężny potencjał światotwórczy. Można do tych przedmiotów zaliczyć różne kroniki, bogato zdobione sprzęty, artefakty, a jak i BG wejdą w bezpośrednią interakcję to i umysł czy dusza. Takie przedmioty proszą się o homeryckie opisy inne cuda wianki z arsenału powieści szkatułkowych. Jak podchodzicie do tego tematu?
 
__________________
Szukam tajemnic i sekretów.
archiwumX jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Odpowiedz



Zasady Pisania Postów
Nie Możesz wysyłać nowe wątki
Nie Możesz wysyłać odpowiedzi
Nie Możesz wysyłać załączniki
Nie Możesz edytować swoje posty

vB code jest Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.
Trackbacks jest Wył.
PingbacksWł.
Refbacks are Wył.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 20:20.



Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0
Pozycjonowanie stron | polecanki
Free online flash Mario Bros -Mario games site

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166