Spis Stron RPG Regulamin Wieści POMOC Kalendarz
Wróć   lastinn > RPG - ogólnie > Rozmowy ogólne na temat RPG
Zarejestruj się Użytkownicy

Rozmowy ogólne na temat RPG Podziel się swoimi uwagami na temat różnych systemów RPG. Opowiedz jakie są Twoje ulubione systemy, a które według Ciebie zasługują na miano najgorszych. Albo po prostu luźno porozmawiaj na tematy powiązane z RPG.


Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 11-06-2008, 00:16   #1
 
PonuryByk's Avatar
 
Reputacja: 11 PonuryByk nie jest za bardzo znany
Ostatni system.

Wielu z nas (NIE licząc mnie) zna zasady działania wielu systemów do rpg. Zawsze stwierdzamy po pewnym czasie, że system który najbardziej nam się podoba posiada w sobie cechy, które wszystkie inne systemy też powinny posiadać.
I tylko brakuje mu jakiegoś drobnego szczegółu, jakiejś małej cechy, którą posiada jakiś inny system. Nie orientuję się ale nie ma chyba systemu idealnego. Na pewno nie ma takiego, który byłby w stanie objąć realia wszystkich pozostałych systemów i pozwolić na korzystanie ze wszystkich realiów na raz.
A przydałby się taki. Czasem chciałoby się w trakcie sesji wyrwać ze świata D&D i przenieść do świata StarTrek konsekwentnie wpływając w ten sposób na statystyki graczy. I żeby ten łączący w sobie wszystkie systemy wspaniały system był ponadto prosty w obsłudze i łatwy do nauczenia się, ale nie tracący przez to na wartości.

Chciałbym zbudować jakiś system od podstaw. Kompletnie się na tym nie znam. Wiem, że każdy system to całe księgi tabelek i opisów, a wszystko musi do siebie pasować. Mimo wszystko nadal interesuje mnie budowa systemu - takiego, który powstawałby dzięki pomocy i poradom wielu z was i taki, który statystycznie podobałby się większości.

Czy podjąć się tego? Na to pytanie sam sobie odpowiem: Tak, podjąć się, ale po pewnym czasie zaprzestać, gdy okaże się że ów system robiłbym sam i tylko ja miałbym później zdanie na temat jego jakości.

Od czego zacząć? Co zmienić? Co się najbardziej rzuca w oczy i nikomu się nie podoba? Jakie cechy i którego systemu są najlepsze i na czym te cechy polegają? To są pytania, które zadaję wam przyjaciele ze świata rpg.
 
PonuryByk jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 11-06-2008, 00:50   #2
 
nonickname's Avatar
 
Reputacja: 843 nonickname jest godny podziwunonickname jest godny podziwunonickname jest godny podziwunonickname jest godny podziwunonickname jest godny podziwunonickname jest godny podziwunonickname jest godny podziwunonickname jest godny podziwunonickname jest godny podziwunonickname jest godny podziwunonickname jest godny podziwu
Vide ----> Inspectres.
Jutro napiszę więcej. Bo pisząc "system" masz na myśli chyba mechanikę?

Generalnie jak coś jest do wszystkiego to jest do niczego. Ale są takie systemy do których robi się bardzo różnorodne nakładki na settingi i modyfikuje się nieznacznie mechanikę.

Przykładem jest powyższe Inspectres.
 
__________________
B > avg
nonickname jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 11-06-2008, 12:03   #3
 
Milly's Avatar
 
Reputacja: 918 Milly jest godny podziwuMilly jest godny podziwuMilly jest godny podziwuMilly jest godny podziwuMilly jest godny podziwuMilly jest godny podziwuMilly jest godny podziwuMilly jest godny podziwuMilly jest godny podziwuMilly jest godny podziwuMilly jest godny podziwu
Jeśli chodzi o uniwersalną mechanikę, obiło mi się o uszy, że jest jedna, którą można przystosować do każdego systemu i jest w miarę prosta i łatwa w ogarnięciu. Chodzi mianowicie o FATE. Czytałam trochę o niej, ale osobiście nie przypadła mi do gustu, co nie oznacza, że jest zła Wręcz przeciwnie, ma wielu zwolenników i wielbicieli.

Co-nieco o FATE na Wiki: FATE - Wikipedia, wolna encyklopedia
A jak poszukasz w necie to znajdziesz więcej info.

Natomiast dla mnie słowo "system" oznacza nie tylko samą mechanikę, ale również realia świata. Chcesz systemu, gdzie możesz bez problemu przeskoczyć z realiów fantasy do cyberprzestrzeni? Gdzie magia istnieje równolegle z zaawansowaną techniką? Gdzie nie będziesz się musiał "przesiadać" na inny system, gdy znudzi Ci się granie średniowiecznym rycerzem i chciałbyś, żeby Twoja postać została wampirem? To mam coś dla Ciebie Istnieje system o nazwie "Rifts". Krótki opis świata:

Cytat:
Gdzieś w przyszłości Ziemi, po wieku pokoju i technologicznego postępu, wybuchła ogólnoświatowa wojna, która pokryła świat ogniem i szaleństwem. Miliardy ludzi straciły życie, wysyłając niezmierzoną ilość psychicznej energii, która wniknęła w mistyczne linie ("ley lines") - linie o niewidzialnej supernaturalnej energii, które przecinają glob wzdłuż i wszerz. Linie te powróciły do życia, wysyłając potężne fale energii, powodując sztormy, trzęsienia ziemi, i międzywymiarowe anomalie. W miejscu zetknięcia się dwóch linii każda cząstka rzeczywistości i czasu została rozdarta na kawałki, tworząc międzywymiarowe Szczeliny (ang. RIFTS) do innych światów. Każdy rodzaj życia, istot, i magii wlał się ze szczelin wprost na umierającą Ziemię, nieumyślnie przemieniając ją w obcy ląd!
Około 300 lat później (nikt nie wie na pewno). Rodzaj ludzki wychynął z wieku średniowiecza, by odzyskać swoją planetę. Teraz obcą i zamieszkiwaną przez niewyobrażalne i czasami przerażające istoty.
W ten oto sposób Ziemia stała się miejscem nieskończonych możliwości. Obcy i istoty nadnaturalne stąpały po ziemi. Starożytni bogowie, istoty z legend, Wampiry, Faerie, Smoki. Teraz monstrualnych rozmiarów miasta koegzystują z ludzkimi cyborgami, androidami, gigantycznymi robotami, najemnikami wyposażonymi w najnowszy sprzęt i podróżnikami. Istoty z legend, demony, i fearie używają technologii by zwiększyć i tak już budzące grozę moce, gdy w odpowiedzi, ludzie wszczepiają sobie implanty, bionikę, zbroje wspomagane, chemikalia, magię oraz obce technologie.
Poza Ziemią znajduje się cały Megaverse® - nieskończone światy dostępne poprzez międzywymiarowe Szczeliny!

cyt za: Silverhammer

System ma naprawdę nieograniczone możliwości. Jest fajnie opisany i daje duże pole do popisu zarówno dla MG, jak i graczy. Na żywo grałam w niego tylko raz i bardzo żałuję, że tak krótko (ale niestety nie było więcej okazji). Nie mogę się wypowiedzieć jedynie w kwestii mechaniki tego systemu, ale skoro obejmuje w sobie naprawdę mnóstwo światów, to musi być uniwersalna

Natomiast co do kwestii stworzenia własnego systemu... Było już pełno takich tematów na forum i nie chciałabym się powtarzać, ale jeśli nie masz jeszcze konkretnych założeń, konkretnych planów, nie masz dobrej ekipy i jeszcze na dodatek chcesz stworzyć coś superuniwersalnego, to czarno to widzę. Dobra ekipa i konkretna wizja systemu to niezbędne minimum, aby zacząć pracę. A potem jest już tylko pod górkę Polecam poczytać na forum tematy odnośnie tworzenia autorskich systemów.
 

Ostatnio edytowane przez Milly : 11-06-2008 o 12:07.
Milly jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 11-06-2008, 17:10   #4
 
Darken's Avatar
 
Reputacja: 256 Darken ma w sobie cośDarken ma w sobie cośDarken ma w sobie cośDarken ma w sobie cośDarken ma w sobie cośDarken ma w sobie cośDarken ma w sobie cośDarken ma w sobie cośDarken ma w sobie cośDarken ma w sobie cośDarken ma w sobie coś
FATE to niestety jedna wielka kupa śrubek. Jak nie masz pojęcia gdzie je przykręcić, to zamiast gry dostajesz składany prom kosmiczny bez instrukcji.

Ogólnie siłą gier dedykowanych konkretnym klimatom jest ich wewnętrzna spójność.
W ciemno mogę w sumie polecić Ci tylko darmowy system The Pool, który całkiem przypadkiem tłumaczyłem z Redone.
Link
 
__________________
Mroczna wydawnicza małpa przedstawia Gindie, czyli wydawnictwo fabularnych gier karcianych.
Uuuk.
Darken jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 11-06-2008, 17:29   #5
 
Betterman's Avatar
 
Reputacja: 529 Betterman jest jak niezastąpione światło przewodnieBetterman jest jak niezastąpione światło przewodnieBetterman jest jak niezastąpione światło przewodnieBetterman jest jak niezastąpione światło przewodnieBetterman jest jak niezastąpione światło przewodnieBetterman jest jak niezastąpione światło przewodnieBetterman jest jak niezastąpione światło przewodnieBetterman jest jak niezastąpione światło przewodnieBetterman jest jak niezastąpione światło przewodnieBetterman jest jak niezastąpione światło przewodnieBetterman jest jak niezastąpione światło przewodnie
Ja... Cię rozumiem. Ale mnie się tak zdawa, że nie zrobisz idealnego systemu/mechaniki (dla Ciebie) jeśli będziesz zbierał nasze sugestie. Bo o ogólnie idealnym to możesz zapomnieć. Zobacz, ilu ludzi LUBI D'n'D...

Ale jeśli już - zacznij od tego, czego NIE lubisz w innych systemach/mechanikach.

Pozostaje tylko życzyć powodzenia.
 
Betterman jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 11-06-2008, 20:20   #6
 
kszyk's Avatar
 
Reputacja: 37 kszyk jest na bardzo dobrej drodzekszyk jest na bardzo dobrej drodzekszyk jest na bardzo dobrej drodzekszyk jest na bardzo dobrej drodzekszyk jest na bardzo dobrej drodzekszyk jest na bardzo dobrej drodzekszyk jest na bardzo dobrej drodzekszyk jest na bardzo dobrej drodzekszyk jest na bardzo dobrej drodzekszyk jest na bardzo dobrej drodzekszyk jest na bardzo dobrej drodze
Cytat:
Na pewno nie ma takiego, który byłby w stanie objąć realia wszystkich pozostałych systemów i pozwolić na korzystanie ze wszystkich realiów na raz.
A przydałby się taki.
Problem z takimi bardzo złożonymi światami (którego do tego są w miare szczegółowo opisane) jest taki że są dość skomplikowane i wielu graczom nie chce się w nie wnikać mówiąc, że są niedopracowane,głupie nie mają klimatu, sa kalekie itd itp Do tego bardzo wiele osób uważa że system powinien oferować rozgrywkę która będzie w pewien sposób typowa (np: młotek - gburowaty bekający krasnal wyśmiewający się z elfa i tnąc zwierzoludzi) a nie pozostawiająca sporą dozę co do stylu grania (dalej młotek: mamy się taplać w błocie i ma być duża śmiertelność a nie heroic). Ja sie z takim podejściem nie zgadzam, ale wielu ludzi owszem.

A przy okazji zaproponuję ci system w którym można zmieszać bardzo różne konwencje(postapo, pojedynki, spaceopera, cyber, magia, inkwizycja) i bardzo ciekawie to wychodzi. Oprócz tego można grać przyjmując daną konwencję i ściśle się jej trzymać. System to Gasnące Słońca - ma swoje wady, mechanika nie jest doskonała (choć prosta) jednak jest po polsku i spokojnie dostaniesz podręczniki. Świat jest niesamowicie pojemny i całkiem nieźle trzyma się kupy. Duża dowolność w tworzeniu postaci. Kolejna sprawa to to ze dużo zależy od graczy, nie ma stylu rozgrywki więc dużo zależy od preferencji graczy, co jak wspominałem dla jednych może być przeszkodą dla innych (jak ja) błogosławieństwem.
 
__________________
Srebrny w mózgu chip
wolnym czyni mnie
gdy zespolony z metalem
dostrajam się
kszyk jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 11-06-2008, 22:10   #7
 
behemot's Avatar
 
Reputacja: 135 behemot wkrótce będzie znanybehemot wkrótce będzie znanybehemot wkrótce będzie znanybehemot wkrótce będzie znanybehemot wkrótce będzie znanybehemot wkrótce będzie znanybehemot wkrótce będzie znanybehemot wkrótce będzie znanybehemot wkrótce będzie znanybehemot wkrótce będzie znanybehemot wkrótce będzie znany
Kszyk ma plusa za propagowanie jedynego słusznego systemu

Choć sam problem jest ciekawy, to trochę nie wierzę w sukces autorskiego systemu uniwersalnego. Powodów jest kilka. Zacznijmy od tego, że takie systemu już są, jest GURPS (strona gurpsa) , czy FATE/FUDGE (wersja polska). Zaletą tego pierwszego jest multum dodatków - nakładek (space, fantasy, steampunk) drugi za to jest darmowy (i prostszy), a także kilka osób zna ten (FATE) system. (co ułatwia np znalezienie chętnych do sesji).

Jeśli jednak będziesz chciał wymyślać własny system uniwersalny to licz się z tym, że: storytelingowcy i tak będą omijać go szerokim łukiem, mechaniczny beton będzie grał w swoje ulubione systemy, gracze elastyczni będą opierać sie na własnych przeróbkach istniejących systemów, zaś miłośnicy autorek uważają zazwyczaj, że napisane przez nich system jest najlepsza

Jednym słowem jedyne co warto robić, to opracować sobie mechanikę na własne potrzeby (i swojej drużyny), a jeśli uda ci się stworzyć coś z czego będziesz korzystał to i tak będzie to duży sukces. Dodam jeszcze, że autorki w PBFie się średnio sprawdzają jeśli zmieniasz grupę ludzi z którymi grasz, bo każdemu "nowemu" trzeba tłumaczyć co i jak (a są osoby nadzwyczaj odporne na przyswajanie mechaniki). Popularne systemy jak WoD, DnD, Młotek to sporo osób zna.

Choć pojawiają się systemy albo uniwersalne, albo pretendujące do miana uniwersalnych, to wcale nie uważam, że właśnie ta droga rozwoju mechaniki jest słuszna. Różne typy rozgrywki tworzą zapotrzebowanie na mechanikę podkreślającą różne aspekty rozgrywki, np systemy Heroic (jak Earthdawn) stawiają na "niezwykłe zdolności klasowe", zaś systemy modern mają bardziej rozbudowane opis "tła" (znajomości, majątku, etc), jeszcze inne (MURPG) naśladują estetykę komiksu i tu też mechanika wspiera (przynajmniej w teorii) klimat sesji. Przynajmniej ja uważam, że o ile dana mechanika jest prosta to nie szkodzi, że korzystam z kilku, a lepiej żeby kostki wspierały "konwencje" systemu, niż były uniwersalne czyli nijakie.

Nie wierzę też w możliwość zadowolenie większości jedną mechaniką, wystarczy że gracze różnią się tolerancją na tabelki czy modyfikatory, czy też mają określone preferencje w dziedzinie meta-gry (różne punkty siły woli itp) a już system nie pasuje każdemu. Dobrym przykładem są dedeki, niektórzy zachwycają się tym systemem, niektórzy się boją tych wszystkich cyferek, inni uważają, że system jest po prostu cienki Wreszcie, ja np nawet lubię grać w różne systemy, w jednej sesji chętnie pocieszę się elastycznością WoDa, w innej skorzystam z prostej jak młot mechaniki WFRP.

Idąc dalej, nie jestem przekonany, że mechanika jest tym co przyciąga graczy. Sam kilka razy byłem nią odstraszony (głównie dotyczy autorek) ale nawet dnd zdzierżyłem, nigdy mechanika nie była dla mnie ważnym plusem, to świat, rodzaj przygód, dany MG wpływały na to że chciałem grać w dany system. To co bardziej cenię, to ciekawy setting, czyli świat pozwalający albo na prowadzenie dość różnorodnych przygód (GSy), albo eksploatujący dany temat, (np WoD) albo też zachwycający odmiennością od kanonu (dajmy na to Earthdawn z grywalnymi Trolami i Orkami)

O wiele cenniejsza wydaje mi się próba stworzenie całkiem nowego świata, takiego który nie jest kalką śródziemia, Gwiezdnych Wojen, czy wariacją na temat przygód komiksowych bohaterów.

No to mam nadzieje, że zabiłem w Tobie resztki nadziei jakby co kilka odpowiedzi na temat:

Czego nie lubię:
- systemu klasowego i poziomów postaci - czyli podstawy dedeków, a zwłaszcza zależności zabijam szczury to moja zdolność otwierania zamków się zwiększa.
- tabelek wszelakich
- licznych wtórnych modyfikatorów, typu aby obliczyć siłę ciosu musisz dodać pierwiastek wytrzymałości i połowę siły
- schematycznego systemu rozwoju postaci - typu wojownik może się rozwijać w walce mieczem i tylko w tym
- "księgi zaklęć" - czyli tego co jest w większości systemów od DnD na Młotku kończąc.
- konieczności korzystania z dużej liczby podręczników

Co lubię
- Elastyczny system kreowania postaci - czyli możliwość tworzenia różnych kombinacji cech, np wielka siła + wiedza, albo magia + wynalazki.
- Połączenie Atrybut + umiejętność + (specjalizacja), z niewielką liczbą atrybutów i umiejętności, coś jak w nowym WoD (ale w GSach też)
- Jednorodny rzut, niezależnie od tego czy rzucam na atak, obrażenia, otwieranie zamków czy przekonywania chce mieć ten sam schemat rzutów.
- Jeden rzut decydujący o sukcesie, czyli rzucam i już wszystko wiem, a nie rzut na trafienie, rzut na unik przeciwnika, rzut na działanie pancerza i rzut na parowanie obrażeń. Jeden rzut i starczy.
- Elastyczny system magii/mocy - czyli taki gdzie dostępne efekty są opisane jako zakres i tę samą moc/magie można zastosować w różnorodny sposób (coś jak w Magu, Ars Magica Darmowy podręcznik)
- Element Metagry, czyli jakieś punkty przeznaczenia, które pozwalają ominąć szczególnie niedogodny wynik kostką w kluczowym momencie.

Tyle ode mnie. Powodzenia.

PS Przy okazji zachęcam do zapoznania się z istniejącymi systemami, kto wie może któryś z nich spodoba ci się na tyle, że nie będzie konieczne tworzenie własnego. Polecam Gasnące Słońca & WoD
 
__________________
Efekt masy sam się nie zrobi, per aspera ad astra

Ostatnio edytowane przez behemot : 12-06-2008 o 01:28.
behemot jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 12-06-2008, 01:57   #8
 
PonuryByk's Avatar
 
Reputacja: 11 PonuryByk nie jest za bardzo znany
Nie opisując każdej cechy bohatera każdego systemu z osobna, jakie cechy w ogóle istnieją?
Co mam na myśli mówiąc "cechy"? Cechą bohatera jest na przykład jego wiek, płeć, rasa, klasa i tak dalej...no właśnie...co dalej?
 
PonuryByk jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 13-06-2008, 02:29   #9
 
Betterman's Avatar
 
Reputacja: 529 Betterman jest jak niezastąpione światło przewodnieBetterman jest jak niezastąpione światło przewodnieBetterman jest jak niezastąpione światło przewodnieBetterman jest jak niezastąpione światło przewodnieBetterman jest jak niezastąpione światło przewodnieBetterman jest jak niezastąpione światło przewodnieBetterman jest jak niezastąpione światło przewodnieBetterman jest jak niezastąpione światło przewodnieBetterman jest jak niezastąpione światło przewodnieBetterman jest jak niezastąpione światło przewodnieBetterman jest jak niezastąpione światło przewodnie
Ja bym od razu wywalił "klasę". Co Ty masz na myśli, szczerze mówiąc, nie wiem, mogę się domyślać. Ale wszystko zależy od tego, jaki system (może lepiej metodę, żeby nie było nieporozumień) przyjmiesz.

Dalej na przykład:
kolor włosów, oczu, skóry, rozmiar - heh - buta, szerokość w barach, charakter, cholerstwa w rodzaju patriotyzmu albo chronicznego spóźnialstwa bądź debilizmu, trzeci sutek i tak - nomen omen - dalej. Czyli wszystko to, co go odróżnia - albo i nie - od innych.

Trochę trudne pytania zadajesz.
 
Betterman jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 13-06-2008, 13:29   #10
Banned
 
Reputacja: 0 Arango jest na bardzo dobrej drodzeArango jest na bardzo dobrej drodzeArango jest na bardzo dobrej drodzeArango jest na bardzo dobrej drodzeArango jest na bardzo dobrej drodzeArango jest na bardzo dobrej drodzeArango jest na bardzo dobrej drodzeArango jest na bardzo dobrej drodzeArango jest na bardzo dobrej drodze
A ja bym spytał Cię o coś innego. Ile czasu przeznaczasz na stworzenie tego systemu ? 10, 20 godzin, czy może 2000 ? Najpierw dobrze przemyśl czy masz tyle siły i cierpliwości by doprowadzić rzecz do końca. Inaczej... Inaczej "szkoda horyłki", a temat zostanie jednym z kolejnych, który mówi o chęciach, pomijając możliwości.
 
Arango jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Odpowiedz



Zasady Pisania Postów
Nie Możesz wysyłać nowe wątki
Nie Możesz wysyłać odpowiedzi
Nie Możesz wysyłać załączniki
Nie Możesz edytować swoje posty

vB code jest Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.
Trackbacks jest Wył.
PingbacksWł.
Refbacks are Wył.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 07:29.



Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0
Pozycjonowanie stron | polecanki
Free online flash Mario Bros -Mario games site

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166