Spis Stron RPG Regulamin Wieści POMOC Kalendarz
Wróć   lastinn > RPG - ogólnie > DnD i systemy d20
Zarejestruj się Użytkownicy

DnD i systemy d20 20 broni wykuli krasnoludzcy kowale, 20 pieśni wyśpiewali elficcy bardowie, 20 twierdz zbudowali ludzcy budowniczowie. 20 bohaterów z różnych planów spotkało się w imię Jedności Multiuniversum i 20 rozeszło we wszystkie światy.


Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 01-09-2019, 13:42   #1
 
PeeWee's Avatar
 
Ravenloft bez dedekowej mechaniki

Mam pytanie do znawców dedekowej mechaniki i ogólnie rpg mechanik.

Lubię świat Ravenloft z Multiwersum, ale nie trawię mechaniki. Nie tylko tej oryginalne, czyli to jest chyba wersja 2.0 z chorym THACO i innymi głupotami, ale też w kolejnych jej odsłonach 3.0, 3,5, czy 4.0 Piątej edycji nie znam, ale jak tak pobieżnie patrzyłem, to zasadza się ona na tych samych patentach.

i teraz pytanie, co byście proponowali aby w miarę oddawało klimat dedeków, ale było o wiele łatwiejsze w ogarnięciu i jeszcze co, by się spodobało ludziom co lubią sobie pokombinować mechanicznie przy postaciach.

Czy da się to w ogóle pogodzić?

Podobnie rzecz ma się na przykład z Birthrightem (elfy nienawidzące ludzi rządzą) do którego tez mam spory sentyment. Tylko z tym światem chyba będzie gorzej, bo tam są jeszcze Linie Krwi, czy jak to się tam nazywało.
 
__________________
>>> Wstań i walcz z Koronasocjalizmem <<<
Nie wierzę w ani jedno hasło na ich barykadach
Illuminati! You're never take control! You can take my heartbeat, but you can't break my soul!
PeeWee jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 01-09-2019, 15:34   #2
 
Zormar's Avatar
 
Wszystkie dedeki zasadzają się na tym samym rdzeniu, niemniej jeżeli szukasz mechaniki raczej łatwej w ogarnięciu i pozwalającej na mechaniczne kombinacje to jednak proponowałbym spróbować piątki.

Wszelkiego rodzaju modyfikatorów do rzutów jest mało, nie ma jakiegoś nieczytelnego przekombinowania a mechanika advantage/disadvantage jest świetnym rozwiązaniem. Do tego w porównaniu z poprzednimi edycjami utemperowano trochę wzrost statystyk np. bonusów do ataku, więc operuje się na mniejszych liczbach i to po prostu prościej jest ogarnąć w lot.

Przynajmniej ja mam takie odczucia, a jeżeli chodzi o prowadzenie to ja osobiście raczej nie wrócę do prowadzenia wcześniejszych edycji, ponieważ wymóg pamiętania pierdyliarda malutkich zasad dających w takim rzucie +1 do tego czy tamtego jest zwyczajnie upierdliwy, nie wspominając już o projektowaniu przeciwników.

Podsumowując z mojej perspektywy rozwiązaniem wydaje się 5 edycja.
 
Zormar jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 01-09-2019, 18:02   #3
 
PeeWee's Avatar
 
Z piątką nie miałem nic wspólnego. Jedynie, gdzieś mi się kiedyś obiło o uszy, że to próba miksu wszystkich dotychczasowych zasad. Niby autorzy starali się zadowolić wszystkich i fanów edycji 2, 3 i 4. To już brzmi absurdalnie, więc nie zachęciło mnie to, aby się temu przyjrzeć bliżej. Może gdybym jeszcze grywał na żywo, to bym z ciekawości zajrzał jak to wyszło.
Zaznaczam, że to opinia tylko na podstawie jakieś recenzji i to chyba jeszcze recenzji (o ile można to tak nazwać) przed premierą 5 edycji.

Poza tym z tego, co widzę lista podręczników do piątki też jest już spora, a co za tym idzie pewnie ilość dodatkowych zasad i patentów pewnie też.
I znowu powstaje problem jakie podręczniki dopuścić.
 
__________________
>>> Wstań i walcz z Koronasocjalizmem <<<
Nie wierzę w ani jedno hasło na ich barykadach
Illuminati! You're never take control! You can take my heartbeat, but you can't break my soul!
PeeWee jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 01-09-2019, 20:00   #4
 
Zormar's Avatar
 
Dodatki dodają właściwie jedynie dodatkowe atuty, podklasy, rasy itp. Raczej dodatkowych zasad mocno ingerujących w rozgrywkę nie wprowadzają (chyba, że do konkretnego settingu czy coś).

Co się tyczy miksu poprzednich edycji to chodziło w tym to, że twórcy popatrzyli po poprzednich wersjach systemu, rozłożyli je na czynniki pierwsze, a potem wybrali najlepsze elementy z każdej z nich i stworzyli spójną mechanikę.

Co do dodatków to są one balansowane, bowiem wykorzystywane są w rozgrywkach Adventurers League.

Co do przykładów mechaniki w praktyce polecam poszukać sesji na YT, z piątki jest tego cała masa, nawet już polskie się zdarzą.
 
Zormar jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 01-09-2019, 20:22   #5
 
PeeWee's Avatar
 
Cytat:
Napisał Zormar Zobacz post
Co się tyczy miksu poprzednich edycji to chodziło w tym to, że twórcy popatrzyli po poprzednich wersjach systemu, rozłożyli je na czynniki pierwsze, a potem wybrali najlepsze elementy z każdej z nich i stworzyli spójną mechanikę.
Ja też tak zrozumiałem. I to właśnie brzmi dla mnie, jak koszmar już w samych założeniach. Być może to działa, być może są ludzie którym się to podoba, ale dla mnie to już u podstaw i założeń koszmarna omyłka przyprawiająca mnie o gęsią skórkę. Błe!

Cytat:
Napisał Zormar Zobacz post
Co do dodatków to są one balansowane, bowiem wykorzystywane są w rozgrywkach Adventurers League
Słowo klucz - balansowane. To kolejna rzecz, która mnie odrzuca. Sztuczne wyrównywanie szans, żeby nikt nie czuł się pokrzywdzony. Nie rodzimy się równi i nie ma co się do tego oszukiwać. Tym bardziej w świecie fantasy, gdzie już na starcie nieśmiertlne, czy raczej długowieczne elfy, które mają mega bonus. Albo w DarkSunie, gdzie chyba nawet spać nie musiały. Tylko zawsze jakimś dziwnym trafem to ludzie są rasą dominującą.
Tylko to temat na inną dyskusję.

Pomarudziłem, ale dzięki Zormar za odzew i poradę. Nie przekonałeś mnie, ale może przyjrzę się bliżej tej 5 edycji, coby być uczciwym i nie krytykować, czegoś z czym nie miałem do czynienia. Tylko niestety twoje argumenty, to prawie, że wszystkie rzeczy których w dedekach po prostu nie trawię. I znając edycje od 2 do 4, nie spodziewam się, że nagle piątka bazująca na takich założeniach radykalnie coś zmieni w tej kwestii.
 
__________________
>>> Wstań i walcz z Koronasocjalizmem <<<
Nie wierzę w ani jedno hasło na ich barykadach
Illuminati! You're never take control! You can take my heartbeat, but you can't break my soul!

Ostatnio edytowane przez PeeWee : 01-09-2019 o 21:48.
PeeWee jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 02-09-2019, 20:47   #6
 
Brilchan's Avatar
 
A może po prostu FATE ? Darmowa legalna mechanika prosta ale jak ktoś chcę to można sobie pokombinować https://fateroleplaying.wordpress.co...zniki-do-fate/

Tu dyskusja na reddicie o stosowaniu FATE do settingów D&D https://www.reddit.com/r/FATErpg/com...em/dd_to_fate/

A tu dyskusja o tym jak przerobić Ravenlofta żeby chulał na mechanice FATE
https://www.reddit.com/r/FATErpg/com...i_include_and/

Sam gram w tym systemie i mam z nim bardzo dobre doświadczenia
 
Brilchan jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 03-09-2019, 12:55   #7
 
psionik's Avatar
 
Doskonale Cię rozumiem w kwestii mechaniki i próbowałem z Monsters & Masterminds. Nie udało się. Nie będę Cię przekonywać do d&d, ale akurat 5e powinieneś wypróbować.
Nie ma dużo zasad, a te które są, są w większości opcjonalne. Np. atuty są opcjonalne, umiejętności również mogą być opcjonalne. To co jest dobrze przemyślane, to proste tworzenie postaci, gdzie mechanika odzwierciedla fabułę, co nie było takie oczywiste w poprzednich edycjach. Co do balansu - nikt nie lubi sytuacji w których czuje się jak piąte koło u wozu, więc siłą rzeczy dobrze jest gdy każdy z graczy czuje się potrzebny.

FATE jakoś mnie nie przekonał w żadnej wersji.

Na pewno łatwiej będzie odpowiedzieć, jeśli powiesz co w dedekach Ci przeszkadza?
 
psionik jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 03-09-2019, 19:17   #8
 
PeeWee's Avatar
 
Brilchan myślałem o FATE, ale ludzie raczej nie lubią tej mechaniki (przynajmniej ci, których ja znam). Po drugie mimo różnych możliwości jakie dają Aspekty, to jak na dedeki jest to chyba zbyt opisowa mechanika mimo wszystko. Myślę, że aby to się udało potrzebni byliby ludzie, którzy lubią i dedeki i w miarę dobrze czują się w mechanice FATE.

psionik ja doskonale rozumiem do czego służy balansowanie postaci, ale ta idea jest dla mnie po prostu słaba i śmieszna. Sztuczne wyrównywanie szans wielokrotnie na siłę. Często to chyba było tak, że na przykład jakaś rasa występowała początkowo tylko jako NPC-e, a potem dano możliwość grania nią. I okazało się, że ta rasa jest troszkę za mocna na starcie i trzeba było dać tu minus jeden, tam minus dwa, aby nikt się przypadkiem nie obraził. Ale mniejsza o to.

A co mi przeszkadza w mechanice dedeków. Mnogość zasad, które dodatkowo rozrzucone są po różnych podręcznikach. Zdarzało się, że te zasady bywały ze sobą sprzeczne, ale były różnie opisywane, co rodziło problemy. Do tego możliwość mega kombinacji, żeby nie powiedzieć oszustw... albo inaczej, że nikt się nie obraził... maksymalnego wykorzystywania znajomości zasad, aby wywindować statystyki swojej postaci.

Pamiętam, jak kiedyś przez jakiś czas prowadziłem grupie fanatyków dedeków kilka sesji. I pewnego razu poprosili mnie, czy możemy zagrać tak aby postacie na starcie miały wyższy poziom. I mówię sobie - ok, czemu nie. W końcu może będzie prawdziwy heroic. A tu taki wuj. Przygotowywanie postaci na 10 poziomie, o ile dobrze pamiętam, trwało prawie tyle samo, co sama sesja. Oczywiście przesadzam, ale chyba wiesz o czym mówię.

Ja wiem, że w wiele osób to bawi, ba... wiele osób się w tym specjalizuje i być może jest to z jedna przyczyn tak dużego sukcesu dedeków.
Dla mnie jednak zawsze same wykreowane światy były ciekawsze niż mechaniczne szczególiki.

Gdybym zdecydował się poprowadzić tutaj jakąś sesję w dedekowym świecie, to chciałbym uniknąć właśnie takich kłopotów. Z tego, co widzę DnD cieszy się tutaj chyba nawet większym wzięciem niż Młotek, więc i pewnie fanatyków mechanicznych nie brakuje. Gdybym otrzymał kilka kart i miał spędzić nie wiadomo ile czasu na sprawdzaniu mechanicznych kruczków, które zostały w nich użyte to, by mnie szlag trafił.
Pomijam dodatkowe dyskusje, o tym co wolno, a czego nie wolno, które niewątpliwie by się pojawiły.
 
__________________
>>> Wstań i walcz z Koronasocjalizmem <<<
Nie wierzę w ani jedno hasło na ich barykadach
Illuminati! You're never take control! You can take my heartbeat, but you can't break my soul!
PeeWee jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 03-09-2019, 21:38   #9
 
Zormar's Avatar
 
Cytat:
A co mi przeszkadza w mechanice dedeków. Mnogość zasad, które dodatkowo rozrzucone są po różnych podręcznikach. Zdarzało się, że te zasady bywały ze sobą sprzeczne, ale były różnie opisywane, co rodziło problemy. Do tego możliwość mega kombinacji, żeby nie powiedzieć oszustw... albo inaczej, że nikt się nie obraził... maksymalnego wykorzystywania znajomości zasad, aby wywindować statystyki swojej postaci.
W takim wypadku piątka wydaje mi się właśnie rozwiązaniem.

Napomknę jeszcze o tym nieszczęsnym "balansowaniu", którego wątek jakby nie patrzeć zacząłem. W kontekście piątej edycji nie mam tutaj na myśli tego, że nie występuje sytuacja, w której jakaś postać jest silniejsza od drugiej. Oczywiście, że tak będzie, jedne kombinacje są lepsze i efektywniejsze, inne mniej, ale to o czym warto wspomnieć to to, że mechanika nie karze cię za kreatywność, dziwne połączenia lub próy mechanicznego odwzorowania fabularnej strony bohatera. Chcesz orka maga? Ok. Chcesz kobolda w pełnej płycie? Masz.

Przez wyważenie rozumiem tutaj to, że nawet najbardziej nieoptymalne rozłożenie statystyk oraz dobór rasy i klasy nie sprawia, że postać jest niegrywalna. Rozstrzał między najoptymalniejszym buildem, a czymś zupełnie bez synergii będzie jak najbardziej widoczny i odczuwalny, ale w obu sytuacjach będzie to grywalne.
 
Zormar jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 03-09-2019, 22:12   #10
 
Klebern's Avatar
 
PeeWee, nei zastąpisz mechaniki DnD czymś innym w Ravenlofcie. Możesz próbować, ale zawsze na czymś polegniesz. Dlatego proponuję mechanikę 5ed. Jest prosta, banalna wręcz, postacie robi się w przysłowiowe 5 minut. I co najważniejsze, nie ma w niej tysiąca zasad z premiami przy określonej sytuacji.
 
Klebern jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Odpowiedz



Zasady Pisania Postów
Nie Możesz wysyłać nowe wątki
Nie Możesz wysyłać odpowiedzi
Nie Możesz wysyłać załączniki
Nie Możesz edytować swoje posty

vB code jest Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.
Trackbacks jest Wył.
PingbacksWł.
Refbacks are Wył.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 00:00.



Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2021, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0
Pozycjonowanie stron | polecanki
Free online flash Mario Bros -Mario games site

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168