Spis Stron RPG Regulamin Wieści POMOC Kalendarz
Wróć   lastinn > Zakątek LI-teracki > Artykuły, opowiadania, felietony > Ogólne RPG
Zarejestruj się Użytkownicy


komentarz
 
Narzędzia artykułu Wygląd
<!-- google_ad_section_start -->Poradnik dla początkujących<!-- google_ad_section_end -->
Poradnik dla początkujących
Autor artykułu: Yaneks
24-05-2007
Post Poradnik dla początkujących

Jak grać przez forum? To, moim zdaniem, jest utrapienie większości początkujących graczy. W końcu chyba wszyscy kiedyś zaczynaliśmy, i na naszych pierwszych sesjach mieliśmy swoje wzloty i upadki. No więc zdecydowałem się napisać może nie niezbędnik, ale krótki poradnik dla początkujących. Artykuł ten będzie zawierał jedynie wskazówki, nic, co tutaj jest napisane, nie jest żadną regułą ani niczyjim obowiązkiem.

1. Jak tworzyć postacie?
To proste. Wszystko powinno być napisane w rekrutacji. Jeżeli MG nie zdecydował się określić, jak ma wyglądać KP, to należy go o to spytać. Najczęściej jednak karta postaci powinna zawierać podstawowe informacje (imię, wiek, rasa, profesja, rozpiskę cech), a także krótką historię wyjaśniającą, jak i dlaczego postać zdecydowała się na życie na szlaku, czyli pozostanie poszukiwaczem przygód. Nie wszędzie jednak tak jest, niektóre systemy wcale nie polegają na łażeniu po puszczach i rozwiązywaniu zagadek związanych z nekromantami i innymi pomiotami. Są takie, które polegają na śledztwie, uzyskiwaniu informacji. Zero walki, zero czarowania, stawia się tam na inteligencję. Wtedy raczej nie potrzebny jest olbrzymi życiorys co do ucieczki postaci na szlak.
Przykład złej historii postaci:
Urodziłem się w roku XXXX. Gdy miałem piętnaście lat, mój ojciec zabrał mnie w długą podróż po Drakwaldzie (WFRP). W lesie osaczyło nas dwustu zwierzoludzi. Zabiliśmy ich wszystkich. Po tej przygodzie powróciliśmy do domu.
Co w tej karcie źle? No więc, rok. To jest pierwszy punkt. Nie wszystkie scenariusze rozgrywają się w tym roku podanym w podręczniku, to zależy od MG. Druga rzecz to zbyt duże doświadczenie w walce. Jeżeli postać jest początkowa, to nie da rady pokonać 300 zwierzoludzi. Nawet mało która postać jest tak potężna. No i to nie jest przygoda, przygoda zawiera zazwyczaj element intrygi, śledztwa.
A oto przykład dobrej KP:
Mam szesnaście lat, mieszkam w Middenheim. Rok temu ojciec zabrał mnie do wsi położonej gdzieś w Drakwaldzie. W drodze osaczyła nas grupa zwierzoludzi. Nie mieliśmy szans, musieliśmy uciekać. W mieścinie zastaliśmy krajobraz jak po bitwie. Palisada miała liczne dziury, tu i ówdzie leżał martwy człowiek, czasami martwy zwierzoczłek. Tamtejszy burmistrz powiedział nam, że w nocy zostali zaatakowani przez potwory z lasu. No więc zgromadziliśmy grupkę wieśniaków, i uderzyliśmy na niedobitki wrogów. Po ciężkiej walce powróciliśmy do wsi. Burmistrz z wdzięczności dał nam po 20 złotników! Szczęśliwi, że spotkała nas taka przygoda, powróciliśmy do Middenheim.
Ta karta nie zawiera przygody z intrygą, jednak podane w niej ilości potworów, ludzi oraz pieniędzy są normalne. Historia może nie należy do najdłuższych, ale zawiera większość z potrzebnych elementów (pozostałe są opcjonalne).


2. Jak odgrywać postać na forum?
To jedno z najważniejszych pytań. Wielu początkujących graczy (a także ja na początku, i chyba wielu z nas) nie za bardzo zdaje sobie sprawę, jak można pisać tak wielkie posty dla zachowania naszych postaci. Wcześniej była to dla mnie zagadka, teraz zdaje mi się to oczywiste. PBF charakteryzuje się tym, że opisując zachowanie naszych postaci, opisujemy także ich myśli, reakcje, wspomnienia. Dzięki temu posty nie tylko są dłuższe, ale i ciekawsze, dokładniejsze. O ile w bieżącej rozgrywce nikt nie jest w stanie podać wszystkiego, co nasza postać myśli, co jej się przypomina (a i nie jest to zbytnio potrzebne), o tyle na forum warto jest wyjaśnić taką, a nie inną reakcję naszego bohatera. Jeżeli nagle zaczyna krzyczeć, to pozostali gracze nie za bardzo zrozumieją, dlaczego to robi. Jeżeli jednak opiszemy, że taka sytuacja już się kiedyś zdażyła i wywołała nieprzyjemne wspomnienia, to tylko postacie pozostałych graczy mogą zachowywać się bardziej opryskliwie, ale kierujący nimi użytkownicy zrozumieją, czemu akurat teraz tak się zachowujemy.
Oto przykład złego postu:
Podbiegam do szlachcica szybciej niż pozostali. Wyrywam mu z ręki zdobiony miecz i wrzeszczę: co ty sobie wyobrażasz, gnoju?! Potem odbiegam od niego, i oddaję miecz wieśniakowi. Po tym incydencie wskakuję na drzewo i skacząc po innych wracam do domu.
No więc, nie należy podskakiwać do wyższych rangą, nawet jeżeli jest to gracz, lub jeśli jest to BN (bohater niezależny). Poza tym tutaj gracz zadecydował o całej akcji sam, bez ingerencji MG. No i złamał prawa fizyki obowiązujące w większości RPG-ów.
Przykład dobrego postu:
Spokojnie podchodzę do szlachcia. Przypominając sobie akcję sprzed dwóch lat, powoli robię się czerwony ze złości. Moje ręce zaczynają drżeć. Powracają nieprzyjemne wspomnienia. Przypominam sobie ojca... I tego durnego arystokratę... On spala mój dom... Mordują mojego ojca. Usiłując nad sobą zapanować, drżącym głosem mówię do szlachcica: Wielki Panie, dlaczego zabrałeś cały dobytek temu wieśniakowi? Cóż ten dobry człowiek ci zrobił?
Ten post zawiera chyba wszystkie elementy podane wyżej tzn. myśli postaci, jej zachowanie, które poznać może tylko ona, i zachowanie widoczne dla wszystkich.

3. Decydowanie o walce
To także dość ważne hasło. Jeżeli nowicjusz nie zapyta o to nikogo, to nie będzie wiedział, jak przebiega walka. Wtedy często nieświadomie psują zamiary MG przez rozwiązywanie walki na własną rękę. Wtedy post wygląda mniej więcej tak: Atakuję. Patrzę z satysfakcją, jak mój topór ścina głowę przeciwnika. Potem wspinam się w dziesięć sekund na jakiś pięciotysięcznik i.... Takich sytuacji należy unikać jak ognia. Za to możemy zostać usunięci z rozgrywki, a także popsuć całą sesję.
Przykład dobrego przebiegu walki:
Atakuję najbliższego mi goblina. Staram się uderzyć go klingą w szyję, i ściąć mu głowę. Jeżeli mi się to nie udaje, przygotowuję się do walki. Jeżeli utnę pomiotowi głowę, odskakuję w bok, by nie narażać się na ataki innych goblinów. Zachęcam pozostałych towarzyszy do walki.[/i]
Ten post jest dobry w walce. Dlaczego? Ponieważ gracz nie decyduje o walce, ale rozpisuje swoje zachowanie gdy cośtam się stanie.
4. Jak prowadzić, gdy jestem nowy?
To był mój największy błąd na forum Zdecydowałem się otworzyć rekrutację jeszcze przed jakąkolwiek grą, a nawet przeczytaniem innej sesji. I takich sytuacji TRZEBA unikać! Jeżeli nie ma się żadnego doświadczenia w grze na forum, to najlepiej w ogóle nie otwierać rekrutacji. Jeżeli jednak ktoś chce zaryzykować, to polecam przeczytać ten punkt
Jako początkujący na forum MG, trzeba zdać sobie sprawę z zasadniczych różnic między grą "na realu", a grą na forum. Najważniejszą zasadą dla forumowego MG z pewnością jest dokładne opisywanie sytuacji. Dla graczy nie jest wystarczające, że znajdują się w jakimś pałacu. Jest to wręcz nudne. Liczą się dokładne opisy takie jak: Stoicie pośrodku skrzyżowania czterech korytarzy. Droga przed wami znika w mroku, nie widzicie także końca pozostałych dwóch. W oddali ginie nikłe światło świec oświetlających jakieś dziwne malowidła.. Jak dla mnie jako gracza, jest to wystarczający opis. Jeżeli gracze zażądają dokładniejszych opisów, to wiadomo, co trzeba zrobic Podać dokładniejszy.
Drugą, równie ważną zasadą, jest nie prowadzenie graczy liniowo. Ten błąd także zdażyło mi się wprowadzić do sesji. Jeżeli to nie gracze decydują o większości, to sesja traci swoją wartość, i staje się nudna, liniowa. Do naprowadzania graczy na pożądany trop służy multum metod takich jak zagracony korytarz czy grupka strażników. Chodzi o to, żeby takie przeszkody dało się pokonać, ale żeby przekonały one graczy o tym, że nie powinni tamtędy iść. Jeśli gracz się uprze, to i tak postawi na swoim, ale wtedy od razu widać zamiary gracza.
Tutaj trudno dać przykład, trzeba po prostu przejrzeć sesje innych użytkowników, najlepiej te z największą ilością postów oraz najwyższą oceną.


Ten "artykuł" pisałem opierając się na błędach, które sam popełniłem jako gracz, i jako MG. Mam nadzieję, że posłuży innym początkującym jako dobry poradnik. Zachęcam także tych bardziej doświadczonych do wyrażania swoich opinii. Być może pominąłem jakieś ważne szczegóły, albo coś "pokićkałem". Wtedy postaram się to poprawić
Autor artykułu
Yaneks's Avatar
Zarejestrowany: Jan 2007
Miasto: Warszawa/Janki
Posty: 1 193
Reputacja: 710
Yaneks jest godny podziwuYaneks jest godny podziwuYaneks jest godny podziwuYaneks jest godny podziwuYaneks jest godny podziwuYaneks jest godny podziwuYaneks jest godny podziwuYaneks jest godny podziwuYaneks jest godny podziwuYaneks jest godny podziwuYaneks jest godny podziwu

Komentarz Autora
Język
60%60%60%
3
Spójność
80%80%80%
4
Kreatywność
80%80%80%
4
PrzekazBrak Informacji
Wrażenie OgólneBrak Informacji
Średnia:73%

Oceny użytkowników
Język
73.4%73.4%73.4%
3.67
Spójność
86.6%86.6%86.6%
4.33
Kreatywność
84.4%84.4%84.4%
4.22
Głosów: 9, średnia: 81%

Narzędzia artykułu

  #1  
denis on 24-05-2007, 12:13
ad 1/ Piszesz jakos tak dziwnie ... na zasadzie "czasami trzba zrobic tak , a czasami inaczej , a zdarza sie ze to wyglada na odwrót " . Jak dla mnie w tym punkncie wystarczy informacja ze nalezy zastosowac sie do zalecen MG bo czasami zalecenia sa bardzo rózne .

ad 2/ Nie uwazam ze nalezy za wszelka cene przedłuzac posty .
Niektorzy gracze lubia i potrafia opisywac "wewnatrzne" zycie postaci a niektórzy nie - i nie wszyscy MG to akceptuja/wymagają .
Uwazam ze nie jest to konieczne . i Nie wszyscy gracze uznawani przezemnie za swietncyh wywnatrzja sie w postach niemal Froudowska psychoanalizą . Kazdy powinen pisac tak jak czuje .
( Oczywiscie nie mowimy tu o przegieńciach w stylu "Ksieżniczki Pustyni " )

ad 3/ Nic dodac nic ujac ( temat wałkowany od zawsze )

ad 4/ To oczywiste - ale jest to słuszna uwaga . Prowadzenie jest trudną rzeczą , a prowadzenie na forum jeszcze trudniejszą .
Niektorym "młodym " wydaje sie ze gracze sami pociagną fabułe ... i potem sredze sie przekonuja ze sam pomysł nie wystarcza .
No i dodał bym by młody MG nie zniechecał sie gdzy jego sesja
"wlecze sie " . To naturalne w pbfach .

Tak czy inaczej uwazam ze takie teksy sa przydatne i potrzbne . Im wiecej takich informacji ( mniej lub bardziej subiektywnych ) tym lepiej .
Ostatnio edytowane przez denis : 24-05-2007 o 12:16.
Odpowiedź z Cytowaniem
  #2  
Yaneks on 24-05-2007, 12:24
Ocena użytkownika
Język
60%60%60%
3
Spójność
80%80%80%
4
Kreatywność
80%80%80%
4
Średnia:73%
Odp. 1
W sumie tak jest, nie zawsze zdajemy sobie sprawę, że jak nam wydaje się coś oczywiste, to dla kogoś innego już nie tak bardzo. A na początku napisałem, że nie wszystko, co napisałem, TRZEBA wprowadzać
Odp. 2
Chodziło mi o "magię" gry na forum. Gdy posty są za krótkie, nie są aż tak dokładne, a w grze na forum chodzi o to, żeby były dokładne A długie to swoją drogą, osobiście uważam, że im dłuższe (i dokładniejsze) tym lepsze.
I chodziło mi m.in. o uniknięcie takich sytuacji że patrzę na ścianę, dostrzegam czerwony przycisk, wciskam go, moim oczom ukazuje się tajne laboratorium . Taki post miał miejsce

Odp. 4
No fakt, ten ostatni punkt, nie dodałem go (zapomniałem o tym). To jest słuszna uwaga, zdaża się nieprzywyczajonym graczom. Jednak jeżeli zastosują się to tego artykułu, przejrzą inną sesję i przekonają się, że sesje zawsze się wloką

Aha, i mam prośbę (SZCZEGÓLNIE DO GRACZY VENGAR I TUŁACZ) o wystawianie OBIEKTYWNEJ oceny, a nie machinalne wciskanie 1/1/1, tak jak to miało miejsce w mojej sesji, w której nawet nie brali udziału >.<
Ostatnio edytowane przez Yaneks : 24-05-2007 o 12:26.
Odpowiedź z Cytowaniem
  #3  
Odyseja on 24-05-2007, 13:12
Cytat:
uniknięcie takich sytuacji że patrzę na ścianę, dostrzegam czerwony przycisk, wciskam go, moim oczom ukazuje się tajne laboratorium . Taki post miał miejsce
oj miał miejsce, miał... I to w sesji w której brałam udział . Gracze zaczęli się wydurniać, bo MG przez jakiś czas pisała rzadko (nie ze swojej winy). Ale MG szybko i bezboleśnie to załatwiła.

A sam artykuł świetny . Co do 4 punktu, też popełniłam taki błąd (a raczej oby dwa w jednej sesji). Kolejny błąd ktory zrobiłam, to stworzyłam bohaterkę niezależną (przewodniczkę), która wszystkie problemy rozwiązywała Teraz staram się to naprawić...
Odpowiedź z Cytowaniem
  #4  
Yaneks on 24-05-2007, 13:36
Ocena użytkownika
Język
60%60%60%
3
Spójność
80%80%80%
4
Kreatywność
80%80%80%
4
Średnia:73%
Hmm, jeżeli je rozwiązywała, to niech teraz gracze rozwiążą jej problem, to się zrewanżują. A takiego BNa to się nie robi, bo to już się nazywa liniowość
Odpowiedź z Cytowaniem
  #5  
Odyseja on 24-05-2007, 13:40
Właśnie niedawno się zorientowałam I teraz ta postać powolutku umiera...
Odpowiedź z Cytowaniem
  #6  
hanzo on 24-05-2007, 14:50
nie lubie słowa nowicjusz, kojarzy mi sie z wytykaniam palcem czkowieka. fajny artykuł.
Odpowiedź z Cytowaniem
  #7  
Kutak on 24-05-2007, 15:05
Ocena użytkownika
Język
60%60%60%
3
Spójność
60%60%60%
3
Kreatywność
40%40%40%
2
Średnia:53%
Typowy tekst, który stara się upchnąć wszystko w jednym miejscu. A tak się niestety nie ta, Yaneks, to materiał zbyt duży. Może i za bardzo rozwlekam, ale sam mam zamiar napisać coś podobnego, jeno jako serię artykułów (zapoczątkowaną przez Pimp my recruitment! i jej nadchodząca drugą część), gdzie postaram się opisać elementy gry na forum naprawdę dokładnie. No, ale starczy autoreklamy, czas przejść do artykułu.

Postać. Powiem szczerze i krótko- gdyby ktoś przesłał mi taką postać, nawet nie zaczynałbym lektury. Może i dla Ciebie to dobra postać, ale dla mnie- cóż- beznadziejna. Opis jednego zdarzenia z życia, niczego z przeszłości, niczego o rodzinie czy znajomych... I, co najgorsze- zero "zahaczki", postać nie dająca żadnego pomysłu na wątki dla niej. Taki opis może być dobry dla BNa, który ma wykonać małą rólkę i odejść w cień. Postać musi mieć jakiś motyw przewodni, coś co pozwoli ją wkręcić do przygody. Coś innego niż 20 złotników czy ojca :P A- to co piszesz o roku nie ma sensu. MG powinien po prostu w rekrutacji podać rok, w którym ma zamiar grać.

Odgrywanie postaci. PBF to inny styl gry niż po prostu "pykanie przez internet"- tu masz miejsce, by stworzyć prawdziwy portret postaci. Te 3-4-linijkowce zaprezentowane przez Ciebie mogą sie zdarzyć u mnie, ale raz-dwa podczas sesji. Opisy myśli, reakcji, trochę wspomnień, trochę "strumienia świadomości"- da się dłużej i ładniej, niż przykład o podchodzeniu do szlachcica.

Walka. To "Jeżeli mi się uda to tak, a jeżeli nie to nie" wygląda IMO dość brzydko w poście. O wiele łatwiej przerwać posta w momencie "przyłożenia goblinowi miecza do karku, a ewentualne "dalsze akcje" zasugerować MG (czy na PW czy przy karcie postaci opisując jej zwyczajowe reakcje w walce). Wychodzi daleko zgrabniej.

Dalej, prowadzenie dla nowych. No, tu znajdziemy parę głupot. Fragment o opisie jest całkiem niezły- ale lepiej opisać najważniejsze rzeczy dot. danego miejsca (czyli ewentualne wyjścia, drogi itd.), parę przedmiotów nadających miejscu klimat (ot, chociażby porozbijane wazy i połamane meble w dawnym królewskim dworku), a resztę okolicy pozwolić "dodawać" graczom. Tyle, że do tego potrzeba trochę bardziej doświadczonych graczy.

"Naprowadzanie graczy na dany tor", czyli to co opisałeś jako przykład scenariusza nieliniowego to właśnie liniówka jak się patrzy ; ) Co z tego, że pokonają strażników, jak i tak stanie się to co chcesz? :P Nie mówię, że liniowe sesje są złe- sprawnie poprowadzone mogą dać graczom dużo radości. Ale jeżeli chcesz dać graczom wolność, to pozbądź się strażników i gruzów.

Tyle. Ocena jaka jest, taka jest, starałem sie oceniać łagodnie
Odpowiedź z Cytowaniem
  #8  
Yaneks on 24-05-2007, 15:17
Ocena użytkownika
Język
60%60%60%
3
Spójność
80%80%80%
4
Kreatywność
80%80%80%
4
Średnia:73%
Hehe, wiem, że artykuł nie jest zbyt dokładny. Co do tej postaci chodziło mi tylko o postać przykładową, jakbym miał rozwlekać jedną postać na dwie strony toby nikomu się nie chciało czytać. Chodziło mi bardziej o symbol
Mógłbym napisać dużo dłuższy i dokładniejszy artykuł, jednak ukazałby się on chyba najprędzej za tydzień Może i śmierdzi liniowością, ale nie jest. Jako liniowość rozumiem na ogół takie oto zachowanie:
Wchodzicie do środka karczmy. Pijecie piwo. Wychodzicie. Następnie opuszczacie miasto i dochodzicie do zamczyska i.... To jest liniówka
To też był przykład. Są tysiące metod naprowadzania graczy na dobry trop np. obrabowany przyjaciel itp.
Wiem, że postać powinna mieć motyw przewodni itp. jednak nie chodziło mi o podanie gotowej karty postaci, tylko zaprezentować przykład. Jak dla mnie, taka karta postaci też nie jest wystarczająca, ale ma tylko pokazać odpowiednie punkty.
Faktycznie, może za bardzo chciałem upchnąć wszystko w jednym miejscu, ale chyba i tak nie wyszło mi to najgorzej. Nie wkurzam się na ocenę, w końcu każdy ma prawo wystawić takową, to się nazywa krytyka lub obiektywizm Jestem chyba dość mundrym człekiem, jeżeli jestem przygotowany nawet na 1/1/1
Btw. ja wystawiłem 3/4/4 (sobie, wiem), ponieważ styl faktycznie nie należy do tych najlepszych, ale przydatność... no cóż, jeżeli nowicjusz tutaj zajrzy, to i tak będzie wiedział więcej, niżby uczył się przez kilka/kilkanaście nieudanych sesji.
Pomysł? No cóż, nie widziałem tutaj jeszcze niczego podobnego, ale z pewnością nie jest to też oryginalne.
A sesje liniowe można umieścić także w dziale opowiadania, bo na jedno wychodzi
Ostatnio edytowane przez Yaneks : 24-05-2007 o 15:20.
Odpowiedź z Cytowaniem
  #9  
Kutak on 24-05-2007, 16:19
Ocena użytkownika
Język
60%60%60%
3
Spójność
60%60%60%
3
Kreatywność
40%40%40%
2
Średnia:53%
Cytat:
Wchodzicie do środka karczmy. Pijecie piwo. Wychodzicie. Następnie opuszczacie miasto i dochodzicie do zamczyska i.... To jest liniówka
Nie, to nie jest liniówka. To po prostu przejęcie przez MG władzy nad postaciami graczy, coś dopuszczalnego tylko w wyjątkowych momentach.

Cytat:
Wiem, że postać powinna mieć motyw przewodni itp. jednak nie chodziło mi o podanie gotowej karty postaci, tylko zaprezentować przykład.
Prezentowany przykład złym przykładem jest (że tak jak Mistrz Yoda powiem :P), a zły przykład niczym dobrym nie jest. Lepiej zaznaczyć, że nie jest to żaden dobry wzór na postać, bo nie ma w nim prawie niczego. Ot co.

Cytat:
Btw. ja wystawiłem 3/4/4 (sobie, wiem)
No cóż. :P
Odpowiedź z Cytowaniem
komentarz



Zasady Pisania Postów
You may Nie post new articles
You may Nie post comments
Nie Możesz wysyłać załączniki
Nie Możesz edytować swoje posty

vB code jest Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.
Trackbacks jest Wył.
PingbacksWł.
Refbacks are Wył.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 13:49.



Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0
Pozycjonowanie stron | polecanki
Free online flash Mario Bros -Mario games site
artykuły rpg

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168