|
Pozostałe systemy RPG Wszystko o systemach nie wymienionych w pozostałych działach |
| Narzędzia wątku | Wygląd |
16-03-2014, 20:07 | #1 |
Reputacja: 1 | Shadowrun RPG Temat poświęcony systemowi Shadowrun (dowolnej edycji). Inne dzieła z settingu też mogą być (nie bądźmy purystami). Cyberpunk 2020 chyba jednak umarł. A tymczasem Shadowrun ma się całkiem dobrze. Wydali na licencji gry komputerowe, doczekali się kolejnej "nowoczesnej" edycji rpga. System się rozwija. Dla nieznających terminu: Shadowrun to system (dość stary bo z początku lat 90) w konwencji cyberpunk, tylko że z magią. I magia jest w świecie gry istotna, jako siła sprawcza. W szczególności smoki (a trochę też zagrożenie Horrorami) decydują o kształcie świata. Oprócz smoków i magii, mamy jeszcze przemienione rasy (orki, elfy, trolle, krasnoludy) co dopełnia obrazu tego oryginalnego świata. Ciekawostka: Kiedyś przyjmowano, że systemy Earthdawn i Shadowrun należą do jednego uniwersum, tylko w różnych erach. Parę elementów się powtarza, "dobre" orki i trolle, smoki, horrory... Potem settingi się rozeszły ( różni wydawcy). Połączenie egzotyczne, ale też otwiera pole do popisu wyobraźni, bo wszystko da się wcisnąć. Walki gangów, machinacje korpów, złe duchy, kultyści którzy mają racje... wiele da się wpasować. Może efekt jest trochę kiczowaty (w odróżnieniu od poważnych uniwersum jak np WH40k), ale mi się wydaje, że jest to przykład systemu "tak głupi, że aż fajny". Gracze domyślnie wcielają się Shadowrunerów, czyli krawędziowców, najemników. Podejmujących się zadań niebezpiecznych, ale potencjalnie zyskownych. Często naruszając "prawo". Przy czym państwa w SR są często podzielone i nie zawsze silne. Więc pojęcie "prawa" jest otwarte na interpretacje. To co robi dobre wrażenie: Nastawienie na gre zespołową, koncepcja gry zakłada, że BG tworzą zespół i każdy ma swoją rolę. A jednocześnie rozrzut możliwych archetypów jest dość spory. Może być klasyczny odrutowany solo z gnatami lub kataną, a obok niego decker (hacker), a do tego rigger (kierowca, spec od dronek), ale też dowolna klasa magiczna. Tradycji magicznych też jest parę. Może być to "adept", zdolny przekraczać ograniczenia ciała - szybszy, silniejszy, czujny jak ninja (skrzyżowanie jedi z wuxia). Albo bardziej okultystyczny teurg (przywołanie, zaklinanie), lub... technomag (zaklina technikę mocą umysłu). Koncepcja "Shadowrun" (nocny rajd?) gdzie moduł fabuły można rozegrać w relatywnie krótkim czasie w fikcji, więc jest on napakowany akcją. I dopiero te moduły układają się w całą kampanię. Jakby kogoś interesowało to z odrobiną google-fu na pewno znajdzie stronę wydawcy (catalyst). Temat otwarty na dalszą dyskusje. Materiały promocyjne. Własne wrażenia. Zachwyt i gotowość by zagrać... Parę tysięcy słów:
__________________ Efekt masy sam się nie zrobi, per aspera ad astra Ostatnio edytowane przez behemot : 16-03-2014 o 23:03. |
16-03-2014, 20:39 | #2 |
Banned Reputacja: 1 | Co to tego nieszczęsnego nocnego rajdu... "Shadow" oznacza również "półmrok", w slangu (i w grze) środowisko półświatka; natomiast "run" znaczy również "funkcjonować"... i tu już jesteśmy przy najemnikach i krawędziowcach, którzy w końcu poruszają się głównie po półświatku robiąc rzeczy nie do końca zgodne z prawem i moralnością... Wydawca podszedł bardzo sensownie do praw autorskich i nie miał problemów z ich udzieleniem wydawcy gry czy kilku innym wydawcom tworzącym dodatki. W przeciwieństwie do CP, gdzie panowie się nawet pokłócili czyje są prawa... Co do własnych wrażeń - jeden z moich topowych systemów. I jeżeli tylko mogę staram sie zagrać... |
16-03-2014, 23:47 | #3 |
Reputacja: 1 | Mój chyba drugi poznany system RPG i chyba ulubiony, mimo iż William Gibson powiedział, że niespecjalnie lubi ten system i to nie tylko z powodu elementów fantasy. No nic, mi się podoba i to bardziej niż CP, całkiem sporo fajnych książek w tym systemie wyszło, po polsku chyba tylko trzy, ale nic to. Tylko grać z kim nie ma. Ostatnią kampanię ponad rok temu skończyło się i już nikt nie został bo coś tam. Na forum chętnie bym grał/mistrzował, ale nie w najbliższym czasie, z racji jego braku w większych dawkach. Aczkolwiek system super, nawet na kickstartera im rzuciłem parę dolców przy robieniu gierki PC, która swoją drogą też fajna, czuć klimat, który w SR mnie bardzo urzekł i wciągnął.
__________________ Pół człowiek, a pół świnia, a pół pies ^(`(oo)`)^ |
17-03-2014, 16:21 | #4 |
Reputacja: 1 | Nigdy nie grałem w Shadowruna, ale chętnie bym zagrał. Niestety, nie jest to zbyt popularny system :/ O systemie słyszałem dawno temu, ale naprawdę nim się zainteresowałem dopiero po zainstalowaniu "Shadowrun: Returns". Już podstawowa kampania była ciekawa (choć mocno kulejąca), a najnowsza, "Dragonfall" jest jeszcze fajniejsza. |
26-04-2015, 14:54 | #5 |
Reputacja: 1 | Może to głupie pytanie, ale zaryzykuję Mam podręcznik z dawien dawna (edycja II) i ciągle zderzam się z wsparciami dla edycji V. Np. karta postaci na wirtualnych stołkach (Intuicja, Magia/Rezonans ??). Zapewne tak duża różnica wydań świadczy o znacznych zamianach w systemie. Być może całe tworzenie postaci wymaga zmiany podręcznika. Chciałem się jednak upewnić, czy uda mi się z drobnymi zmianami użyć takiej karty (ed.V) bazując na podręczniku edycji II. |
01-05-2015, 18:31 | #6 |
Reputacja: 1 | Ja niestety nie miałem nigdy okazji zagrać Moje jedyne spotkanie to Shadowrun Returns na laptopie. I przyznam, że baaardzo miłe spotkanie. Ten świat jest po prostu tak ciekaw, że chce się człowiekowi dowiadywać więcej. Niestety, brak czasu i brak ekipy do grania to problem który zmianie raczej nie ulegnie, więc nie zapowiada się, żebym z systemem się bliżej zapoznał. Ktoś ma może jakieś podreczniki do systemu na necie tudzież komputerze ? Żebym w wolnej chwili mógł rzucić okiem ?! |
17-05-2015, 19:33 | #7 |
Reputacja: 1 | Jakoś tak rzucił mi się temat w oczy z racji że niedawno wystartowałem z sesją Shadowrunu na forum. Przyznam że w realu sam używałem ostatnio KP do 3 edycji grając w 2 i tragedii nie było natomiast KP w 5 edycji już ma więcej różnic od 2 ( w 2 ed nie ma paru atrybutów z 5 - jak, np Edge'a), kontrolka kondycji też jest zgoła inna. W 2 nie ma też Qualities a są też inne skille. No ale na upartego da sie.
__________________ Sanguinius, clad me in rightful mind, strengthen me against the desires of flesh. By the Blood am I made... By the Blood am I armoured... By the Blood... I will endure. |
18-05-2015, 15:35 | #8 |
Reputacja: 1 | Pierwszy raz z systemem też spotkałem się dzięki Returns, ale później zagrałem na forum szybką sesyjkę i była naprawdę przyjemnie. Korzystałem już z piątej edycji, o poprzednich wiem że są. :P Teraz nazbierało się trochę sesji, ale z chęcią zagrał bym raz jeszcze. Świat wygląda bardzo ciekawie.
__________________ Our sugar is Yours, friend. |
19-05-2015, 14:15 | #9 |
Reputacja: 1 | Ja niestety styczność z Shadowrunem miałem ładnych kilkanaście lat temu, gdy była bodaj 2- czy 3 edycja. Świat i realia w porządku, system "miał to coś", ale kompletnie niegrywalna mechanika nie pozwalała w to grać, a nam się adoptowac mechaniki innej na potrzebę shada nie kciało. to gra skończyła na półce. Podobno w ed. 4 mechanike zmieniono trochę. Ot na tyle, że już da się w to grać. Grałbymmmm. Ale teraz ze znajomymi się umówić by ze czterech miało czas tego samego dnia na ładnych kilka godzin i nie przeznaczyć to na radosny wyskok w miasto by niszczyć sobie wątrobę i komórki mózgowe? - nierealne. snif.
__________________ "Soft kitty, warm kitty, little ball of fur... Happy kitty, creepy kitty, pur, pur, pur." "za (...) działanie na szkodę forum, trzęsienie ziemi, gradobicie i koklusz!" |
19-05-2015, 17:38 | #10 |
Reputacja: 1 | Mechanika chyba była skopana w każdej edycji (dotrwałem do czwórki). Zdecydowanie lepiej się bawię grając w komputerowe Shadowrun Returns niż przy rzutach na odbicie eksplozji od ściany. A na świat miałem dużą zajawkę za młodu, stopniowo mi zaczęła przechodzić - na dłuższą metę to taki jeden wielki kibel (William Gibson to dobrze określił: Gibson + Tolkien = $$ ), często z dziwnymi zmianami zachodzącymi między edycjami - chociażby sposób funkcjonowania sieci. Poza tym gra jest absolutnie nieprzystępna dla nowicjuszy - ilość informacji do wchłonięcia i stron do przeczytania jest zbyt ogromna. Sam się sobie dziwię, że kiedyś miałem do tego cierpliwość. Shadowrun na FATE byłby genialnym pomysłem. Skróciłby prep time o 80%.
__________________ [D&D 5E | Zapomniane Krainy] Megaloszek Szalonego Clutterbane’a - czekam na: Lord Melkor, Dust Mephit, Panicz, psionik [Adventurer Conqueror King System] Saga Utraconego Królestwa - czekam na: Gladin, WOLOLOKIWOLO, Stalowy, Lord Melkor Ostatnio edytowane przez Lord Cluttermonkey : 19-05-2015 o 17:42. |