|
Rozmowy ogólne na temat RPG Podziel się swoimi uwagami na temat różnych systemów RPG. Opowiedz jakie są Twoje ulubione systemy, a które według Ciebie zasługują na miano najgorszych. Albo po prostu luźno porozmawiaj na tematy powiązane z RPG. |
| Narzędzia wątku | Wygląd |
22-12-2013, 16:56 | #21 |
Reputacja: 1 | Tak sobie dajecie, że zacząłem gubić wątki. Generalnie prawdą jest że dobry MG powinien pozwolić graczom na swobodną eksplorację świata (acz w ramach przygotowanego scenariusza) Trochę na marginesie tej dyskusji, ale nie. Nie jest to żadna prawda. Ani pierwsza połowa tego zdania, ani całość. Są różni gracze i różne oczekiwania. Jeśli gracze regularnie wychodzą z sesji ukontentowani, to znaczy, że MG jest dobry. Jedni lubią otwartą przygodę, inni czują się w takim czymś jak dziecko we mgle. Jedni lubią szyny, inni dostają od nich szału. Co kto lubi. ale rdzeń jednolinijkowości widoczny w wydanych na papierze przygodach to jednak nadal droga od punktu A do B i z niewielkimi możliwościami jej korekty. Nie jestem pewny, co chcesz przez to powiedzieć, ale żeby ukonkretnić dyskusję wrzucam link do dość typowego sandboksowego modułu Bagna Pięciu Katedr. Jak łatwo zauważyć różni się dość wyraźnie od klasycznego scenariusza.
__________________ Jedyna potrzebna moc to ta, która pozwala powstać po upadku. |
22-12-2013, 17:34 | #22 |
Reputacja: 1 | Póki co nadal rozumiem, że najistotniejszym elementem jest otwartość świata i jego elastyczność na działania graczy. Bohaterowie nie mają poczucia, że mają tor po którym się poruszają tylko pełną swobodę działania. Zgadzam się z tym, że często sesja ma jakiś chociaż zarys misji głównej, nie raz grałem jednak też w taki sposób, że gracze równie dobrze mogli siedzieć w mieście całą kampanię i szukać sobie luźnego zajęcia dla urozmaicenia czasu. Widzę jednak, że nie ma jednej jasnej dla wszystkich definicji i zaczyna to budzić spory, sądzę więc, że skoro mniej więcej wiadomo już o co chodzi (sanbox - świat bardziej otwarty i elastyczny niż typowa sesja z listą misji do wykonania przez graczy) to myślę, że temat został wyczerpany Dziękuję wszystkim za pomoc i odpowiedzi
__________________ "Miłość której najbardziej potrzebujesz to Twoja własna do siebie samego" |
22-12-2013, 17:40 | #23 | ||
Reputacja: 1 | Cytat:
Jeśli eksploracja świata jest dowolna (czyli BG mogą iść sobie gdzie chcą) to patrz punkt drugi (fabuła nieliniowa) jeśli jest, patrz punkt trzeci (interakcja ze środowiskiem, w tym edycja/zmiana elementów świata gry) jeśli jest możliwa to patrz punkt czwarty (podejmowanie decyzji i ich konsekwencje...) jeśli również jest możliwy to dana przygoda lub sesja jest sandboxem. Proste łatwe i bez gmatwania się w jałowe spory. No chyba że masz prostszy lub wygodniejszy sposób ustalania takich spraw? Masz? Cytat:
"Mgły Zdrady" i "Koszmar z przestworzy" do Earthdawna są tego przykładem. Nowsze przygody starają się jednak wyjść poza ten schemat, przyznaję. Ale to dygresja. Generalnie te cztery punkty powyżej dają łatwą możliwość oceny, czy dana sesja jest sandboxem. I dają dość spójną definicję czym on jest.
__________________ I don't really care what you're going to do. I'm GM not your nanny. | ||
22-12-2013, 18:19 | #24 | |||
Reputacja: 1 | Cytat:
No i pozostaje "nieliniowa rozgrywka" co oczywiście jest racją skoro Piaskownica to często odwrotność liniowej przygody i stąd wcześniej napisałem, że trzy z czterech nie są dobre. I tak. Mam łatwiejszy. Jeśli materiał to opis miejsc, postaci BN (czyli to co przedstawił dzemeuksis) to jest to Piaskownica. Jeśli w ten materiał wpleciona jest chronologia zdarzeń "gdyby nie było BG" (znaczy scenariusz) to są to grabki w Piaskownicy jeśli gracze mają szansę nie tylko brać w tym udział, ale i kompletnie je zmienić już na samym początku na przykład zabijająć kluczowego BNa. Dla mnie scenariusz liniowy natomiast, tak mówiąc najprościej, to taki, w którym finał jest z góry ustalony i cokolwiek będą gracze robić i tak do niego dojdzie. Cytat:
Cytat:
| |||
23-01-2014, 14:55 | #25 |
Reputacja: 1 | A sandbox, to lipa.
__________________ "Amnestia to jest dla złodziei, a my to jesteśmy Wojsko Polskie" mjr. Dekutowski ps. "Zapora" "Świnie noszą koronę, orzeł w gównie tonie, a czerwono białe płótno, porwał wiatr" Hans Ostatnio edytowane przez Kerm : 23-01-2014 o 17:02. |
23-01-2014, 15:12 | #26 | |
Reputacja: 1 | Cytat:
Ciekawa jestem też właśnie preferowanej formy rozgrywki. Sandbox w moim założeniu miałby formułę serialu - każdy "odcinek" to byłaby jedna przygoda, ale razem luźno łączyłby się w jakąś większą całość, z tymi samymi bohaterami - taki "sezon". Oczywiście gracze mieliby wybór tego, co chcą robić, ale jak się na coś zdecydują, to idzie "normalna" przygoda. Sandbox jako dowolność wyborów, a nie wieczne tułanie się po pustyni bez celu
__________________ "Polecam inteligentną i terminową graczkę. I tylko graczkę. Jak z każdą kobietą - dyskusja jest bezcelowa - wie lepiej i ma rację nawet jak się myli." ~ by Aschaar [banned] 02.06.2014 Nieobecna 28.04 - 01.05! | |
23-01-2014, 15:15 | #27 |
Reputacja: 1 | Jak się nie wie, co poprowadzić to zróbmy sandbox, takie moje doświadczenia. MG na poczekaniu wymyśla realia, scenografię, gracze tworzą postacie i jedziemy. I jakoś to będzie. W grze przy stoliku, jeszcze bywa to zabawne, ale tutaj gdzie gra trwa tygodniami/miesiącami, to absurd, jak dla mnie.
__________________ "Amnestia to jest dla złodziei, a my to jesteśmy Wojsko Polskie" mjr. Dekutowski ps. "Zapora" "Świnie noszą koronę, orzeł w gównie tonie, a czerwono białe płótno, porwał wiatr" Hans |
23-01-2014, 15:20 | #28 |
Reputacja: 1 | Aha. Myślę, że tym bardzo generalizującym i ostrym stwierdzeniem krzywdzisz (niesłusznie) wielu graczy i Mistrzów tu działających. Temat jednak jest o czym innym, więc nie będę rozwijać i wdawać się w polemiki. Niemniej jednak dziękuję za wyrażenie swojej opinii - zawsze to dla mnie jakiś punkt odniesienia i fakt, nad którym warto się zastanowić. A.
__________________ "Polecam inteligentną i terminową graczkę. I tylko graczkę. Jak z każdą kobietą - dyskusja jest bezcelowa - wie lepiej i ma rację nawet jak się myli." ~ by Aschaar [banned] 02.06.2014 Nieobecna 28.04 - 01.05! |
23-01-2014, 15:30 | #29 |
Reputacja: 1 | A co w tym krzywdzącego? Sandbox nie wymaga praktycznie żadnego nakładu pracy. Wrzucasz graczy w dowolne miejsce, tworzysz na poczekaniu jakiś cel lub konflikt i patrzy co robią i reagujesz. Nic łatwiejszego. Mogę poprowadzić sandbox w dowolnych realiach, czy to przy stoliku, czy tutaj bez żadnego przygotowania w każdej chwili. I kiedyś faktycznie tak robiłem i duża część z moich sesji, właśnie tak wyglądała. I choć wielokrotnie wychodziły z tego fajne historie i mam po tych sesjach miłe wspomnienia, to w pewnym momencie człowiek zaczyna doceniać przemyślaną i zawiłą fabułę, czy to będąc po stronie gracza, czy MG. Sandbox to pójście na łatwiznę, a dopracowane i przemyślane historie, gdzie BG grają pierwsze skrzypce, to zupełnie inny poziom mistrzowania i zabawy w rpg. Szczypta improwizacji zawsze jest potrzebna, ale gdy przyprawa dominuje danie, to gotowanie traci sens.
__________________ "Amnestia to jest dla złodziei, a my to jesteśmy Wojsko Polskie" mjr. Dekutowski ps. "Zapora" "Świnie noszą koronę, orzeł w gównie tonie, a czerwono białe płótno, porwał wiatr" Hans |
23-01-2014, 15:40 | #30 |
Reputacja: 1 | @Wojan Mnie się zdaje, że trochę mieszasz sandbox z improwizacją. Sandbox może być bardzo starannie i pieczołowicie przygotowany przy dużym nakładzie pracy. Może też być w jakimś stopniu improwizowany. Twoje opinie i doświadczenia zdają się odnosić do tego drugiego przypadku. Sandbox to pójście na łatwiznę, a dopracowane i przemyślane historie, gdzie BG grają pierwsze skrzypce, to zupełnie inny poziom mistrzowania i zabawy w rpg. Zdanie równie prawdziwe, jak: Scenariusz to pójście na łatwiznę a osadzone w sandboksowym module, dopasowane do potrzeb graczy historie, gdzie BG grają pierwsze skrzypce, to zupełnie inny poziom mistrzowania i zabawy w rpg. Jednego i drugiego można z równie słabym skutkiem próbować dowieść pracą doktorską. Dlatego lepiej nie pisać o poziomie, tylko na przykład sposobie, albo podejściu.
__________________ Jedyna potrzebna moc to ta, która pozwala powstać po upadku. Ostatnio edytowane przez dzemeuksis : 23-01-2014 o 15:51. |