Spis Stron RPG Regulamin Wieści POMOC Kalendarz
Wróć   lastinn > RPG - ogólnie > Rozmowy ogólne na temat RPG
Zarejestruj się Użytkownicy

Rozmowy ogólne na temat RPG Podziel się swoimi uwagami na temat różnych systemów RPG. Opowiedz jakie są Twoje ulubione systemy, a które według Ciebie zasługują na miano najgorszych. Albo po prostu luźno porozmawiaj na tematy powiązane z RPG.


Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 10-04-2015, 17:18   #91
 
Molkar's Avatar
 
Reputacja: 1 Molkar ma wspaniałą reputacjęMolkar ma wspaniałą reputacjęMolkar ma wspaniałą reputacjęMolkar ma wspaniałą reputacjęMolkar ma wspaniałą reputacjęMolkar ma wspaniałą reputacjęMolkar ma wspaniałą reputacjęMolkar ma wspaniałą reputacjęMolkar ma wspaniałą reputacjęMolkar ma wspaniałą reputacjęMolkar ma wspaniałą reputację
Cytat:
Napisał Matyjasz Zobacz post
Także pamiętanie +1 za X, +2 za Y, +1 za Z, ataki okolicznościowe ich limit, kiedy nie limit i to wszystko w krótkim zakresie czasowym.
Brrrr....

Jeżeli coś wymaga więcej niż trzech obliczeń to jest złe.
W PBF mniej widoczne bo jest dużo czasu na całościowe podejście do tematu, ale na szybko to łatwiej dla mojego umysłu poruszać się po nieeuklidesowych geometriach uciekając przed mackowatym, plugawym przedwiecznym bogiem.
Hmm to podejrzewam, że do Kryształów Czasu byś się nie zbliżył nawet na odległość 2m aby obejrzeć książkę

DnD to bardzo prosty i przejrzysty system, jak ktoś zrobi porządnie kartę postaci to nie musi nic liczyć bo wybiera z niej umiejętność / współczynnik / atak / rzut obronny i rzuca kością k20 i dodaje do niej wartość z karty postaci i tyle
 
__________________
„Dlaczego ocaleni pozostają bezimienni – jakby ciążyła na nich klątwa – a poległych otacza się czcią? Dlaczego czepiamy się tego, co utraciliśmy, ignorując to, co udało nam się zachować?”
Steven Erikson, „Bramy Domu Umarłych”, s. 427
Molkar jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 10-04-2015, 17:52   #92
 
Cattus's Avatar
 
Reputacja: 1 Cattus ma wspaniałą reputacjęCattus ma wspaniałą reputacjęCattus ma wspaniałą reputacjęCattus ma wspaniałą reputacjęCattus ma wspaniałą reputacjęCattus ma wspaniałą reputacjęCattus ma wspaniałą reputacjęCattus ma wspaniałą reputacjęCattus ma wspaniałą reputacjęCattus ma wspaniałą reputacjęCattus ma wspaniałą reputację
Mam wrażenie że robicie z tej mechaniki jakąś wiedzę tajemną dostępną dla nielicznych z wrodzonym talentem. Jak tak dalej pójdzie to zaczną sie prześladowania i palenie na stosach...

Żeby wsadzić kij w mrowisko i trochę nim pogmerać, postawię teze: Nie ma czegoś takiego jak skomplikowana mechanika.

Skomplikowana to jest fizyka drewna, suszarnictwo, albo analiza matematyczna. Mechanika RPG wymaga jedynie zapamiętania paru zależności, zwykle stałych. I można mieć je zapisane na kartce.
Z mojego doświadczenia wynika że płynne opanowanie mechaniki zajmuje dwie - trzy sesje, a dalej grając już przechodzi się do automatycznego jej używania. Po paru takich sesjach z nową mechaniką, gracz powinien umieć ją wykorzystywać w stopniu minimalnym do obsługi własnej postaci. Przecież zwykle wykonuje się tylko jeden - dwa rodzaje testów podczas sesji, a ST podaje prowadzący. To dużo? To jak mówienie że dzisiejsza matura jest wymagająca...
Osoba taka może nie być na tyle obcykana żeby samodzielnie poprowadzić sesję, albo nawet bezbłędnie zrobić kartę postaci, ale zapamiętanie jak wykonać rzut na inicjatywę i atak? No bez przesady.

Z mojego punktu widzenia wygląda to albo na osobiste niechęci konkretnych graczy (co można rozpatrywać tylko na konkretnych przykładach), albo brak doświadczenia w grze na żywo. Siedząc przy stole i turlając ze wszystkimi widzi się przecież bebechy tej mechaniki i jak to działa. Gorzej jak gra się na forum i często nawet kości nie trzyma w ręce. Wtedy zrozumienie zależności mechanicznych może być trudniejsze. Trochę. No i dochodzi do tego fakt że na forum taka kolejka trwa zwykle tydzień, a walka może się ciągnąć i ciągnąć przez co wszystko się rozmywa. Na żywo takie walki trwają kilka - kilkanaście minut, podczas których jeden rzut powtarza się wielokrotnie i wielokrotnie ogląda jak wykonują go inni. Nie da się tego nie zapamiętać. Nie uwierzę dopóki nie zobaczę na własne oczy. Jeśli robi się coś regularnie to siłą rzeczy zostaje to w pamięci. Tak po prostu skonstruowane są nasze mózgi.

Ten brak ogarnięcia tematu może być spowodowany przez dwie rzeczy. Zwyczajny brak zainteresowania. Tutaj nic nie pomoże, jak ktoś coś zlewa to tylko on może to zmienić, albo wyobrażenie że Mechanika to zuo bo trudna i dużo i niewiadomoco i pewnie i tak nie zapamiętam więc nie będę nawet próbował.


To chyba tyle... fajnie się pisało.
 
__________________
Our sugar is Yours, friend.
Cattus jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 10-04-2015, 18:49   #93
 
Raist2's Avatar
 
Reputacja: 1 Raist2 ma wspaniałą reputacjęRaist2 ma wspaniałą reputacjęRaist2 ma wspaniałą reputacjęRaist2 ma wspaniałą reputacjęRaist2 ma wspaniałą reputacjęRaist2 ma wspaniałą reputacjęRaist2 ma wspaniałą reputacjęRaist2 ma wspaniałą reputacjęRaist2 ma wspaniałą reputacjęRaist2 ma wspaniałą reputacjęRaist2 ma wspaniałą reputację
Cytat:
Napisał Cattus Zobacz post
Mechanika RPG wymaga jedynie zapamiętania paru zależności, zwykle stałych. I można mieć je zapisane na kartce.
Z mojego doświadczenia wynika że płynne opanowanie mechaniki zajmuje dwie - trzy sesje, a dalej grając już przechodzi się do automatycznego jej używania. Po paru takich sesjach z nową mechaniką, gracz powinien umieć ją wykorzystywać w stopniu minimalnym do obsługi własnej postaci.
Ja właśnie samoczynnie zapamiętuje po około 2-3sesjach.

Cytat:
Na żywo takie walki trwają kilka - kilkanaście minut, podczas których jeden rzut powtarza się wielokrotnie i wielokrotnie ogląda jak wykonują go inni. Nie da się tego nie zapamiętać. (...) Jeśli robi się coś regularnie to siłą rzeczy zostaje to w pamięci. Tak po prostu skonstruowane są nasze mózgi.
Właśnie.

Cytat:
Ten brak ogarnięcia tematu może być spowodowany przez dwie rzeczy. (...) albo wyobrażenie że Mechanika to zuo bo trudna i dużo i niewiadomoco i pewnie i tak nie zapamiętam więc nie będę nawet próbował.
To może być też tak że słowo mechanika, nasuwa na myśl coś skomplikowanego, jak np. mechanika jakichś maszyn, albo inna taka fizyka. Przez co ludzie się tego boją.
 
Raist2 jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 10-04-2015, 19:37   #94
 
archiwumX's Avatar
 
Reputacja: 1 archiwumX ma wspaniałą reputacjęarchiwumX ma wspaniałą reputacjęarchiwumX ma wspaniałą reputacjęarchiwumX ma wspaniałą reputacjęarchiwumX ma wspaniałą reputacjęarchiwumX ma wspaniałą reputacjęarchiwumX ma wspaniałą reputacjęarchiwumX ma wspaniałą reputacjęarchiwumX ma wspaniałą reputacjęarchiwumX ma wspaniałą reputacjęarchiwumX ma wspaniałą reputację
Inni słysząc mechanika mają w głowie turlactwo... A to swoim torem nawiązuje do paradoksu gier narracyjnych.

PS. Jest jeszcze jedna rzecz, która ma związek z mechaniką i kłóci się z ideami narracyjnymi: Metagra.
 
__________________
Szukam tajemnic i sekretów.

Ostatnio edytowane przez archiwumX : 10-04-2015 o 19:43.
archiwumX jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 10-04-2015, 20:04   #95
 
Cattus's Avatar
 
Reputacja: 1 Cattus ma wspaniałą reputacjęCattus ma wspaniałą reputacjęCattus ma wspaniałą reputacjęCattus ma wspaniałą reputacjęCattus ma wspaniałą reputacjęCattus ma wspaniałą reputacjęCattus ma wspaniałą reputacjęCattus ma wspaniałą reputacjęCattus ma wspaniałą reputacjęCattus ma wspaniałą reputacjęCattus ma wspaniałą reputację
Ble, żaden paradoks. Mechanika po prostu jest integralną częścią systemu, bo to dzięki niej, obok założeń, Neuroshima różni się czymś od Warhammera, a obie poprzednie od D&D i WoDa. Odrzucanie mechaniki danego systemu jest jak robienie zupy chrzanowej bez chrzanu, albo schabowego z kurczaka. Mechanika jest szkieletem pozwalającym symulować i determinować wynik podjętej akcji, czyli prowadzić rozgrywkę. Bez mechaniki jest to tylko widzimiś gracza, albo MG. Nie lepiej napisać już jakieś opowiadanie?

Dalej podtrzymuję twierdzenie z poprzedniego posta odnośnie mechaniki. Garść kości i liczenie sukcesów to taki banał że nawet tego nie skomentuję. Ze znajomymi liczyliśmy kości nim wszystkie jeszcze dobrze przestały się turlać, grając w wampiry czy inne wilkołaki, więc dodawanie opanowane. I powiem wam jeszcze coś! O zgrozo dziesiątki trzeba przerzucać! I jeśli zły los cię pokarze to będziesz robił to w nieskończoność niczym mityczny Syzyf.
 
__________________
Our sugar is Yours, friend.
Cattus jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 10-04-2015, 20:10   #96
 
archiwumX's Avatar
 
Reputacja: 1 archiwumX ma wspaniałą reputacjęarchiwumX ma wspaniałą reputacjęarchiwumX ma wspaniałą reputacjęarchiwumX ma wspaniałą reputacjęarchiwumX ma wspaniałą reputacjęarchiwumX ma wspaniałą reputacjęarchiwumX ma wspaniałą reputacjęarchiwumX ma wspaniałą reputacjęarchiwumX ma wspaniałą reputacjęarchiwumX ma wspaniałą reputacjęarchiwumX ma wspaniałą reputację
Cytat:
Napisał Cattus Zobacz post
Odrzucanie mechaniki danego systemu jest jak robienie zupy chrzanowej bez chrzanu, albo schabowego z kurczaka.
Co niektórzy wierzą, że jesteśmy w erze Savegy
 
__________________
Szukam tajemnic i sekretów.
archiwumX jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 10-04-2015, 20:15   #97
 
Raist2's Avatar
 
Reputacja: 1 Raist2 ma wspaniałą reputacjęRaist2 ma wspaniałą reputacjęRaist2 ma wspaniałą reputacjęRaist2 ma wspaniałą reputacjęRaist2 ma wspaniałą reputacjęRaist2 ma wspaniałą reputacjęRaist2 ma wspaniałą reputacjęRaist2 ma wspaniałą reputacjęRaist2 ma wspaniałą reputacjęRaist2 ma wspaniałą reputacjęRaist2 ma wspaniałą reputację
Takie systemy....... no cóż, to zło...... Próbowałem Savega, i mechanika (jak dla mnie) nie dopracowana z lekka.... no. Mi się nie podoba. Ale i tak, nawet Savage ma mechanikę.
 
Raist2 jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 11-04-2015, 22:00   #98
 
kanna's Avatar
 
Reputacja: 1 kanna ma wspaniałą reputacjękanna ma wspaniałą reputacjękanna ma wspaniałą reputacjękanna ma wspaniałą reputacjękanna ma wspaniałą reputacjękanna ma wspaniałą reputacjękanna ma wspaniałą reputacjękanna ma wspaniałą reputacjękanna ma wspaniałą reputacjękanna ma wspaniałą reputacjękanna ma wspaniałą reputację
Cytat:
Napisał Cattus Zobacz post
Mechanika po prostu jest integralną częścią systemu, bo to dzięki niej, obok założeń, Neuroshima różni się czymś od Warhammera, a obie poprzednie od D&D i WoDa. O
No nie wiem, dla mnie główną różnicą jest świat i jego założenia. Od MG oczekuje umiejętności kreowania (opisania) świata, mniej znajomości mechaniki.

W takiej np. Neuroshimie mechanika jest dziwna, jednemu graczowi karabin zacinał się w 9/10 przypadków - pecha miał, czy coś Żaden MG by tego nie wymyślił, a w kościach mu ciągle tak wychodziło.
Kompletnym absurdem natomiast było to, że moja niebojowa postać z niskimi współczynnikami siły itp. prowadziła przez kilka rund wyrównaną walkę wręcz z wypasionym na maxa żołnierzem. (pomijam takie nieistotne mechanicznie - jak rozumiem - bzdety jak różnica wzrostu i masy postaci)
 
__________________
A poza tym sądzę, że Reputację należy przywrócić.
kanna jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 11-04-2015, 22:24   #99
 
Raist2's Avatar
 
Reputacja: 1 Raist2 ma wspaniałą reputacjęRaist2 ma wspaniałą reputacjęRaist2 ma wspaniałą reputacjęRaist2 ma wspaniałą reputacjęRaist2 ma wspaniałą reputacjęRaist2 ma wspaniałą reputacjęRaist2 ma wspaniałą reputacjęRaist2 ma wspaniałą reputacjęRaist2 ma wspaniałą reputacjęRaist2 ma wspaniałą reputacjęRaist2 ma wspaniałą reputację
To już raczej nie wina mechaniki, tylko rzutów, jak pisałem kilka postów wcześniej w Warhammerze niziołek był odważniejszy od krasnoluda, i to nie w statystykach, mechanicznie, tylko tak mi rzut wyszedł a jemu nie, wiele razy też miałem tak, że "wielki i potężny" wojownik ze mnie, a nie mogłem sobie poradzić z jakimś chłystkiem którego statami biłem na głowę, takie rzuty po prostu miałem.
 
Raist2 jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 11-04-2015, 23:44   #100
 
Cattus's Avatar
 
Reputacja: 1 Cattus ma wspaniałą reputacjęCattus ma wspaniałą reputacjęCattus ma wspaniałą reputacjęCattus ma wspaniałą reputacjęCattus ma wspaniałą reputacjęCattus ma wspaniałą reputacjęCattus ma wspaniałą reputacjęCattus ma wspaniałą reputacjęCattus ma wspaniałą reputacjęCattus ma wspaniałą reputacjęCattus ma wspaniałą reputację
Dlatego napisałem: "obok założeń". Bo jak zbudować WoDnego wampira na mechanice neuro? Nida się...

W każdej mechanice można wyrzucić dziewięć krytycznych porażek pod rząd, tak jak można wygrać w totka.

Co do takich "bzdur" jak różnice we wzroście czy masie, to rozwiązaniem są kontekstowe modyfikatory o których ludzie zdają się nagminnie zapominać. Np. w WH stojąc na stole i atakując z przewagą wysokości niech dostanie się +10 do WW. Już robi różnicę. Tylko trzeba się liczyć z tym że ktoś wykopie nogę z tego zbawiennego mebla i wylądujemy na ziemi, a przeciwnik dostanie wtedy +30 do WW. Stosowalne gdziekolwiek, gdzie istnieje coś takiego jak Stopień Trudności, czyli przy każdej mechanice. Proste, szybkie i intuicyjne.


Kiedyś prowadziłem rozgrywkę. W finale jeden z graczy postanowił poświęcić swoją postać bo i tak oberwał mocno, a za bardzo wyjścia z sytuacji nie widział. Miał fart bo cios trafił konia, zabijając go na miejscu. Specjalnie dałem im przeciwnika z którym nie byli w stanie wygrać w walce, ale to ją wybrali będąc świadomymi beznadziejnego położenia. Ich wola. No i korzystając z okazji chciałem dać reszcie jakieś szanse na ratunek (chciałem też żeby dowalili jakoś mojemu Wielkiemu Złemu bo dziad był zbyt pewny siebie ^^) ponieważ całkowita pacyfikacja zajęła by mi tylko kilka tur więcej. Czemu by nie pomóc jakoś biednym graczom? MG też może czasem pokazać ludzką twarz... Więc temu co się poświęcał zabiłem postać, ale dałem garść kości na do widzenia. Dosłownie wszystko co było na stole i kazałem dowalić Brzydalowi. Rzut... i zero sukcesów. Chwila konsternacji. Powiedziałem, że jako MG cofam czas i w ogóle to się nie wydarzyło, a ja nic nie widziałem. Ma wziąć te kości do ręki i choć trochę dowalić Brzydalowi. To rozkaz. Kolejny rzut bez sukcesów. Da się? Da się! Do dzisiaj mamy co wspominać i z czego się śmiać.
Lecz takie sytuacje w mojej karierze gracza mogę zliczyć na palcach jednej ręki i jeszcze będę miał na czym liczyć.


Szczęście/pech zdarza się każdemu i może zdarzyć się tylko używając mechaniki. Bo bez mechaniki jest to czyjeś widzimisie nazwane "szczęściem", albo "pechem". Osobiście wolę mechanikę z możliwością takiej głupkowatej perełki i niebezpieczeństwem krytycznej porażki, niż bardziej zdroworozsądkowo usłyszeć: Zginąłeś, pocałuj na do widzenia swoją kartę postaci. Przecież ta losowość dodaje niebezpieczeństwa i smaczku rozgrywce.


Chyba trochę zaczynam schodzić z tematu.
 
__________________
Our sugar is Yours, friend.

Ostatnio edytowane przez Cattus : 11-04-2015 o 23:47.
Cattus jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Odpowiedz



Zasady Pisania Postów
Nie Możesz wysyłać nowe wątki
Nie Możesz wysyłać odpowiedzi
Nie Możesz wysyłać załączniki
Nie Możesz edytować swoje posty

vB code jest Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.
Trackbacks jest Wył.
PingbacksWł.
Refbacks are Wył.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 16:28.



Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0
Pozycjonowanie stron | polecanki
Free online flash Mario Bros -Mario games site

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172