Spis Stron RPG Regulamin Wieści POMOC Kalendarz
Wróć   lastinn > RPG - ogólnie > Systemy postapokaliptyczne
Zarejestruj się Użytkownicy

Systemy postapokaliptyczne Świat po apokalipsie - czyli rozmowy przy Nuka-Coli z atomowym grzybem w tle i zombie charczącym pod butem.


 
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 23-08-2015, 16:36   #1
 
Szarlej's Avatar
 
Reputacja: 1 Szarlej ma wspaniałą reputacjęSzarlej ma wspaniałą reputacjęSzarlej ma wspaniałą reputacjęSzarlej ma wspaniałą reputacjęSzarlej ma wspaniałą reputacjęSzarlej ma wspaniałą reputacjęSzarlej ma wspaniałą reputacjęSzarlej ma wspaniałą reputacjęSzarlej ma wspaniałą reputacjęSzarlej ma wspaniałą reputacjęSzarlej ma wspaniałą reputację
Gambling czyli kolejna bzdura neuroshimy

Hej, chcę poruszyć dość istotny temat w shimie jakim jest waluta a konkretnie gambling. Temat był wspomniany parę razy na forum ale nie omówiony za dokładnie. Najbliżej tego byliśmy w "ekonomi postapokalipsy" Lemina.
Każdy na pewno zna sytuacje gdy gracze dostają zlecenie a MG wcielając się w zleceniodawce mówi coś w stylu "Za odwalenie Billy'ego dostaniecie 200 gambli w amunicji i lekach". Osobiście nie lubię takich sytuacji i jak dla mnie zabija klimat. No i czym jest "200 gambli w amunicji i lekach"? Medpakiem i paroma magami? Tirem ślepej amunicji .22 i paczce przeterminowanej aspiryny?
Owszem można zamiast tego powiedzieć "dostaniecie M4 i trzy magi". Klimat zachowany, wszystko jasne. Gorzej jednak jak bawimy się w mniejsze gamble. Np. BG chce pokój a MG wcielając się w karczmarza i rozgrywając całą scenę mówi "to będzie 10 gambli, koleżko". Jakie 10 gambli? Według cennika z podstawki? A może cennika z Ołowiu lub Suplementu? Jak osobiście coś takiego słyszę to mam ochotę zadeklarować "daje mu paczkę zapałek, szpilkę, szydło i siedem kości do gry". W końcu gambel to mało warty przedmiot. A to, że barman uważa siedem kości za jeden gambel to jego problem.

Dobra ale jak to rozwiązać? Najprościej walutą. Mamy dolary honorowane w NY, Federacji a pewnie i z kiepskim przelicznikiem w innych metropoliach. W Vegas mamy sztony a w innych miastach-państwach można coś wprowadzić (np. ja w FA wprowadziłem 10 gram soli jako substytut gambla a każdy handlarz musiał mieć wagę). Kiedyś prowadziłem w osadzie gdzie produkowano naboje śrutowe i tam kosztowały one jeden gambel.
Owszem handel wymienny jest fajny ale żeby uniknąć długich targów przy każdym zakupie musi być wspólny punkt odniesienia. Odnieśmy się do poprzedniego przypadku. Barman chce tych 10 gambli ale po pierwsze kilmatyczniej jest jak powie "trzy naboje dziewięć milimetrów lub ich równowartość" po drugie daje lepsze pojęcie dla gracza. Szczerze to tak sobie wyobrażam postapokaliptyczny handel, przypisuje się ceny używając wspólnego odnieśnika, potem się targuje.
Moi BG i NPC często używają zwrotu "X papierosów według przelicznika Ósmej Mili". Założyłem, że Ósma Mila jest największą kompanią handlową w ZSA i ich cennik jest zbliżony do podręcznikowego więc jest to dobry punkt odniesienia.

Przy okazji chcę poruszyć jeszcze jeden temat dotyczący handlu w shimie, również często marginalizowanego. Popyt i podaż, twórcy zarysowali to w podstawce. Na ładnych wykresach słupkowych twórcy wytłumaczyli nam, że obrzyn jest wart 50 gambli w Teksasie, na pustyni tylko 25 a w Hegemoni aż 100! Przyznam, że ekonomię na studiach miałem tylko semestr a jej zaliczenie uważam za cud lub chwilowe zaćmienie wykładowcy. Mimo to dla mnie to najczystsza głupota. Czemu? Wyjaśnię na przykładach, lubię przykłady:
Mamy M4, w teorii warte 75 gambli, nie mamy jednak do niego pestek i próbujemy je sprzedać w Springfield (to zawsze jest Springfield). W miasteczku okazuje się, że nie ma żadnej pestki 5,56 więc nikt z miejscowych twardzieli nie kupi karabinu by ten wisiał na ścianie. Może jakiś handlarz czy ktoś dziany, będzie chciał przetrzymać licząc na przyszły zysk (odsprzedanie go karawanie czy dokupieniu do kompletu amunicji w przyszłości). Potencjalny zysk jest jednak niepewny i odłożony w czasie więc nie zainwestuje dużo. Będziemy mieli fuksa jak się zgodzi na 50 gambli.
A teraz wyobraźmy sobie, że mamy do karabinu trzy magi i chcemy je sprzedać. W Springfield nikt nie ma automatu i wszyscy używają broni krótkiej bądź myśliwskiej. Według podręcznika to będzie 75 gambli za M4 około 10 za dodatkowe magi a za 90 naboi 270 gambli. Razem to nam daje 355 gambli. Mimo to jest to towar ekskluzywny, przydatny i dający właścicielowi znaczną przewagę. Na pewno znajdziemy niejednego kupca dlatego tym razem to my możemy zawyżyć cenę.
Wróćmy jeszcze do przykładu M4 bez naboi, za 75 gambli możemy je puścić chociażby w NY. Produkują tam od cholery 5,56 (dodatek NY) więc zaopatrzenie się w pestki nie będzie problemem dla kupca.

Kolejna sprawa, której często nie biorą pod uwagę mistrzowie w wielu systemach to fakt, że handlarze nie są magazynami! Kupuj tanio, sprzedawaj drogo - podstawowa zasada handlu. Jeżeli handlarz sprzedaje dziewiątki za trzy gamble to odkupi je od nas za jeden lub maks dwa gamble. Inaczej nie będzie mu się opłacało.
Weźmy jeszcze na warsztat miejsce zbytu. Weźmy na przykład biżuterię. Za komplet obrączek dostaniemy w barze nocleg i może jakieś żarcie. Barmanowi to się nie przyda i uzna je za typowy gambel czyli małowartościowy przedmiot. A teraz wystawmy to w dużej osadzie gdzie ludzie nie skupiają się tylko na artykułach pierwszej potrzeby jak na pustkowiach a chcą sobie dogodzić. Młoda para, która chce wziąć ślub zapłaci za obrączki krocie. I to nie trzeba jechać z NY do Vegas, wystarczy przejść się do innej dzielnicy.

A co Wy sądzicie o walutach w postapo? Macie też jakieś przemyślenia by handel urozmaicić?
 
__________________
[...]póki pokrętna nowomowa
zakalcem w ustach nie wyrośnie,
dopóki prawdę nazywamy, nieustępliwie ćwicząc wargi,
w mowie Miłosza, w mowie Skargi - przetrwamy [...]
Szarlej jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
 



Zasady Pisania Postów
Nie Możesz wysyłać nowe wątki
Nie Możesz wysyłać odpowiedzi
Nie Możesz wysyłać załączniki
Nie Możesz edytować swoje posty

vB code jest Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.
Trackbacks jest Wył.
PingbacksWł.
Refbacks are Wył.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 09:44.



Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0
Pozycjonowanie stron | polecanki
Free online flash Mario Bros -Mario games site

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172