Spis Stron RPG Regulamin Wieści POMOC Kalendarz
Wróć   lastinn > RPG - ogólnie > Autorskie systemy RPG
Zarejestruj się Użytkownicy

Autorskie systemy RPG Rozmowy na temat autorskich systemów RPG


 
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 02-04-2009, 01:07   #1
 
Solfelin's Avatar
 
Reputacja: 1 Solfelin ma z czego być dumnySolfelin ma z czego być dumnySolfelin ma z czego być dumnySolfelin ma z czego być dumnySolfelin ma z czego być dumnySolfelin ma z czego być dumnySolfelin ma z czego być dumnySolfelin ma z czego być dumnySolfelin ma z czego być dumnySolfelin ma z czego być dumnySolfelin ma z czego być dumny
Jak stworzyć własny system?

Oto jest pytanie!
Spróbujmy sobie odpowiedzieć na nie.

Najważniejszy, przynajmniej na początku, jest zarys systemu.

Dlatego trzeba odpowiedzieć sobie na takie przykładowe zagadnienia:
1) Czy będzie on podpięty do jakiegoś komercyjnego świata?
2) Jeśli nie, to w jakim typie świata będzie osadzony?
3) Jaki ma być jego nastrój (dramatyczny, smutny, wesoły/humorystyczny, poważny)?
4) Jakiej mechaniki będzie używał?
5) Jaki rodzaj sam system ma przedstawiać? Czy ma być to system skostniały, jasno określony, bez pola manewru dla MG, czy z celowymi białymi plamami, albo ukrywający tajemnice na następne dodatki/podręczniki?


Ad. 1) Jeśli tak, pytania od 2-3 można sobie odpuścić, chociaż nastrój można lekko zmodyfikować. Tu po prostu podpinamy system np. pod Warhammera, opisujemy części świata, które nie są podane w głównym podręczniku/innych dodatkach, wszystko autorsko tworzymy (coś, czego nie było w oficjalnych podręcznikach) - przy czym należy pamiętać, żeby uniknąć opisywania/kopiowania opisów mechaniki (i czegokolwiek innego) z głównego podręcznika, nawet na potrzeby tworzenia karty postaci (tutaj trzeba się odwołać albo do oficjalnego podręcznika i szukania tam informacji o tym, albo stworzyć własny system tworzenia postaci).
Można opisywać rzeczy wg mechaniki podanej w podręczniku. Jest to dozwolone na tej samej zasadzie, co robienie coverów przez zespoły muzyczne. Chodzi tu właśnie głównie o np. nowe umiejętności, które nie były opisane ani wspomniane w żadnym oficjalnym podręczniku (które można opisywać wg mechaniki).
Tą metodą najłatwiej i najodpowiedniej jest tworzyć autorskie dodatki do komercyjnych światów/systemów.
Ad. 2) Jeśli nie, to wtedy mechanikę i sam świat trzeba będzie samej/samemu wymyśleć, albo połączyć siły z jakimś autorem systemów/światów autorskich.
Typy świata, to głównie: przeszłość (historyczny system), teraźniejszość/współczesność, przyszłość oraz fikcja/fantasy.
Najpierw należy określić podstawy świata:
Mapa, obszary, główne rejony akcji
Grupy, społeczności i postacie, które można spotkać
Zakres przedmiotów z rzeczywistości, które będą dostępne i tych nietypowych, istniejących tylko dla danego czasu/epoki/miejsca
Inne elementy/dodatki, jak obyczaje/tradycje, języki, itd.
Ad. 3) Jest wiele rodzajów nastrojów, też oprócz tych wymienionych w nawiasie.
Czasami warto też określić ich kilka, np. mroczny, smutny, dramatyczny. Albo: sensacyjny, o szybkim tempie, humorystyczny.
Prawdopodobnie im więcej, tym świat dokładniejszy.
Ad. 4) To jedna z najtrudniejszych części tworzenia systemu. Podczas gdy tworzenie świata jest jedynie czasochłonne, tworzenie mechaniki wymaga skoncentrowanego i skutecznego używania myślenia. Użycie mechaniki komercyjnej to pójście na łatwiznę, jednak wtedy to blokuje możliwość opisania jej czytelnikom w podręczniku/opisie systemu, a pozostawia tylko możliwość wskazania na użytą mechanikę i przekierowanie czytelnika do mechaniki danego systemu.
Ad. 5) To już zależy się od widzimisię autora systemu.
Jest wiele zalet i wad obu rodzajów systemu. Jeden daje dokładnie opisany podręcznik i wsparcie dla opisów MG, mimo to wymaga bardzo dużej ilości czasu i napisanego materiału, a drugi oszczędza nam naprawdę sporo czasu i daje większe możliwości, a właściwie zmusza, MG do wymyślania własnych miejsc, postaci oraz otoczenia, co dla jednych jest dogodnością (bo nie mając niczego na tacy, jedynie inspirują się podręcznikiem i są bardziej zmotywowani), a dla drugich utrudnieniem (w końcu podręcznik jest po to, by określić, zawrzeć jakąś rzeczywistość i podać ją gotową do obróbki, opisania lub wdrożenia na sesję MG).
Także zostawienie kilku, kilkunastu białych plam może zostawić również trochę materiału na następny system/podręcznik, albo dodatek. Czasami to odpowiedniej celowo zrobić, albo w ewentualności, gdy nam zaczyna brakować czasu i wolimy zostawić uzupełnienie na później/inny podręcznik (jednak wtedy wszystkie ważne punkty systemu muszą zostać opisane w tym pierwszym).


To na razie wstęp. Komentarze jak najbardziej na miejscu - może z czasem powstanie z tego poradnik dla początkujących.
 
__________________
Soulmates never die...
Solfelin jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
 



Zasady Pisania Postów
Nie Możesz wysyłać nowe wątki
Nie Możesz wysyłać odpowiedzi
Nie Możesz wysyłać załączniki
Nie Możesz edytować swoje posty

vB code jest Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.
Trackbacks jest Wył.
PingbacksWł.
Refbacks are Wył.


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 18:58.



Powered by: vBulletin Version 3.6.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.1.0
Pozycjonowanie stron | polecanki
Free online flash Mario Bros -Mario games site

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172